Tekst odcinka:

Witajcie! Dzisiaj podnosimy kabinę ciągnika siodłowego. Nie ma w tym w zasadzie nic skomplikowanego, ale chcę żebyście uniknęli sytuacji takich jak ta tutaj – z termosem i wybitą, przednią szybą. Nazywam się Adam Wołowiec, zapraszam na C plus E, jedziemy z tematem.

Na początek kilka słów o czystości w kabinie. Utrzymujcie ją! Po pierwsze, ze względów sanitarnych i po prostu estetycznych. Nie mówię, żeby przesadzać, ale serio, czasem zdarza się, że śmieci wysypują się z kabiny przy otwarciu drzwi. Po drugie, utrzymaną w czystości kabinę łatwiej jest przygotować do podniesienia, bo nie trzeba wyciągać spod fotela pustych butelek po kefirach i tak dalej.

Przed podniesieniem kabiny musicie wyciągnąć z niej wszystko, co leży luzem lub może się przemieścić. Pamiętajcie szczególnie o tych przedmiotach, które są zagrożeniem dla szyby. Bo wiecie, oddając ciągnik do serwisu, każdy kierowca podpisuje oświadczenie, że kabina jest przygotowana do podniesienia. Dlatego to takie ważne, bo w razie wybitej szyby to kierowca najczęściej za nią odpowiada. Niestety również w tym najbardziej bolesnym, finansowym aspekcie.

A zdarza się zapomnieć o najróżniejszych przedmiotach. Te najbardziej groźne dla szyby, to przykładowo wspomniany już termos, pełna butelka (nawet ta plastikowa), torba z laptopem czy kuchenka turystyczna. Jak takie coś poleci po przełamaniu, to szyba idzie w drobny mak. Dlatego powtarzam, wszystkie luźne przedmioty wynosimy na zewnątrz.

Sprawdzamy lodówkę.

Przeszukujemy schowki.

Zobaczmy też, czy nic nie leży luzem na łóżku.

Dobra, tu jest czysto, wychodzimy na zewnątrz. Wezmę tylko ten termos.

Kabinę w ciągniku siodłowym podnosimy za pomocą pompy. Taka pompa może być automatyczna (czyli sterowana elektrycznie) lub manualna. Przy automacie nie ma wysiłku fizycznego, ale musimy przygotować kilka rzeczy. Najpierw trzeba aktywować pompę, a odpowiedni włącznik – we wszystkich typach ciągników – znajduje się w kabinie. Później musimy podnieść klapę przednią, bo tam jest czujnik, który zabezpiecza ją przed zniszczeniem. Wszystko dlatego, że atrapa musi być otwarta w trakcie podnoszenia kabiny. Ostatni czujnik jest na stopniu. Ten akurat jest zbliżeniowy i trzeba tam wsadzić coś metalowego, żeby pompa odpaliła. Może to być przykładowo klucz. Dopiero wtedy przy automacie da się podnieść kabinę, a robimy to sterownikiem, który jest najczęściej z tyłu.

Ja mam wersję manualną, więc tutaj nie ma wielkiej filozofii. Potrzebny będzie mi klucz do kół z przedłużką i para w rękach.

Przypominam, że w trakcie podnoszenia kabiny przednia atrapa była otwarta. Tak jest w większości marek ciągników. Jeśli ją zamkniemy, to przy przełamaniu kabiny te wszystkie plastiki popękają, a po co nam to.

Wiecie, najczęściej to już jest zmartwienie pracownika serwisu, ale może się zdarzyć, że na trasie będziecie musieli samodzielnie podnieść kabinę i wtedy miejcie to na uwadze.

Pompa, niezależnie od tego czy automatyczna czy manualna, zawsze jest po prawej stronie ciągnika. To ze względów bezpieczeństwa, żeby kierowca podnoszący kabinę w sytuacji awaryjnej, przy drodze, stał od strony pobocza.

Pod tą klapką mamy pompę, a tu jest wlew płynu hydraulicznego. Jak będzie go za mało, to pompowaniem nic nie zdziałamy. Dlatego nie ma co się bawić przełącznikiem, bo jak nie idzie, to trzeba uzupełnić płyn.

No właśnie – mamy też przełącznik, którym zmieniamy ustawienie pompy w zależności od tego, czy chcemy kabinę podnieść czy opuścić. Jest tutaj.

Zanim jednak zaczniemy pompować musimy upewnić się, że ciągnik stoi w miarę prosto, na poziomej powierzchni. Przy różnych pochyłościach i wychyleniach bocznych istnieje zagrożenie, że przeciążymy hydraulikę. Trzeba też sprawdzić, czy nikt nie stoi przed kabiną.

A i jeszcze jedno. Jeśli podnosimy kabinę w warsztacie, to musimy mieć pewność, że jest on wystarczająco wysoki, żeby nie uderzyć kabiną w sufit.

Jak wszystko jest ok możemy zająć się pompowaniem.

Teraz jest stresujący moment, bo za chwilę kabina sama poleci do przodu i się okaże, czy na pewno niczego nie zostawiliśmy w środku. To przełamanie wygląda trochę tak, jakby kabina miała uderzyć o jezdnię, ale oczywiście tak się nie dzieje.

Dobra, kabinę mamy podniesioną i możemy przystąpić do zaplanowanych czynności przy silniku. Ja będę uzupełniał płyn układu kierowniczego i sprawdzę poziom oleju tradycyjnym sposobem, czyli za pomocą bagnetu. Więcej na temat czynności, które możemy wykonywać przy podniesionej kabinie znajdziecie w tym filmiku.

Zrobiłem, co miałem do zrobienia i teraz wypada położyć kabinę z powrotem. Najpierw zmieniamy ustawienie przełącznika na opuszczanie. No i wracamy do pompowania.

Kabinę opuszczamy aż siądzie na zamkach. Jeśli odpowiednio się nie zatrzaśnie, to wyskoczy błąd na desce. Trzeba to sprawdzić.

Można powiedzieć, że temat podnoszenia i opuszczania kabiny mamy wyczerpany. Wszystkie pytania i wątpliwości umieśćcie w komentarzach. Jeśli wam się podobało dajcie łapkę w górę, a jeśli chcecie więcej praktycznych filmów dla zawodowych kierowców, to polecam subskrypcję. Życzę szerokości z C plus E. Do zobaczenia.

Skontaktuj się z nami

OMEGA Pilzno ITiS
Godawski & Godawski Sp. z o.o.

ul. Kraszewskiego 44; 39-220 Pilzno
tel.: +48 14 670 71 24
fax: +48 14 672 19 94
e-mail: info@omega-pilzno.com.pl

Oddział w Krakowie (Cysterny spożywcze)
Ul. Wielicka 250
30-633 Kraków
tel.: +48 14 670 71 24
e-mail: info@omega-pilzno.com.pl
Oddział w Katowicach (Spedycja)
ul. Kolejowa 57, 40-602 Katowice
tel.: +48 14 670 71 24
e-mail: info@omega-pilzno.com.pl
Oddział w Gdyni (Logistyka Morska)
ul. Janka Wiśniewskiego 31/116
81-156 Gdynia
tel.: +48 14 670 71 24
e-mail: info@omega-pilzno.com.pl
Oddział w Warszawie (Biuro Handlowe)
ul. Świętej Barbary 4 lok. 1
00-686 Warszawa
tel.: +48 14 670 71 24
e-mail: info@omega-pilzno.com.pl
Oddział w Warszawie (Logistyka Morska)
ul. Gierdziejewskiego 7 pok. 23 (II piętro),
02-495 Warszawa
tel.: +48 14 670 71 24
e-mail: info@omega-pilzno.com.pl
Oddział w Rzeszowie (Transport, spedycja)
PP PKS Sp. z o.o.
ul. Towarowa 12
35-231 Rzeszów
tel.: +48 14 670 71 24
e-mail: info@omega-pilzno.com.pl
Oddział w Mokrzcu (Logistyka magazynowa)
ul. Mokrzec 50
39-200 Pilzno
tel.: +48 14 670 71 24
e-mail: info@omega-pilzno.com.pl

 








    Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest spółka z Grupy OMEGA PILZNO. Spółka współadministruje danymi w ramach struktur Grupy OMEGA PILZNO, w związku z tym Państwa dane osobowe mogą być przekazywane do innych spółek Grupy OMEGA PILZNO na potrzeby realizacji celu, dla którego są gromadzone. W przypadku jakichkolwiek pytań zachęcamy do kontaktu z administratorem rodo@omega-pilzno.com.pl Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne w celu odpowiedzi na zapytanie. Dane będą przetwarzane na podstawie Państwa zgody (art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679). Przysługuje Państwu prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych. Państwa dane osobowe będę przetwarzane do czasu zakończenia realizacji celu, dla którego zostały zebrane lub, w przypadku zgody na działania marketingowe, do czasu odwołania zgody. Odbiorcami danych mogą być podmioty obsługujące stronę internetową Grupy OMEGA PILZNO. Przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Szczegóły polityki prywatności znajdują się pod linkiem.