4 mity o outsourcingu – wierzysz w nie?

Choć żyjemy w erze wąskich specjalizacji, istnieją podmioty, które nadal wolą zajmować się wszystkim samodzielnie. Od produkcji, przez marketing i reklamę, po magazynowanie i transport. Organizacje tego typu lekceważą przewagi outsourcingu i mają gigantyczne wręcz „biuro”, którego liczne działy generują niebotyczne koszty. Kto wierzy jeszcze w mity o outsourcingu?

 

Artykuł analizuje temat outsourcingu w logistyce i stara się obalić związane z nim popularne mity. Jesteśmy przekonani, że kiedy przedsiębiorstwo przekazuje logistykę w ręce specjalistów, może skoncentrować swoje zasoby na głównej działalności, co przekłada się na lepsze wyniki finansowe. Tekst stanowi część serii, w której podejmujemy podstawowe zagadnienia dotyczące branży TSL. W cyklu podejmujemy również zagadnienia:

 

Mity o outsourcingu logistycznym

Mit o outsourcingu 1 – Zewnętrzny transport i magazyn nie mogą być idealnie skrojone do moich potrzeb

Mit ten opiera się na założeniu, że własna infrastruktura logistyczna, czyli magazyny lub flota pojazdów, jest bardziej elastyczna i lepiej dostosowana do specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa niż usługi zewnętrznego dostawcy. Prawda jest jednak bardziej skomplikowana.

 

Pierwsza rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, to skończoność zasobów. Jeśli przedsiębiorstwo doświadcza nagłego wzrostu, potrzebuje dodatkowej przestrzeni magazynowej lub większej liczby ciężarówek. Uzyskanie tych zasobów w krótkim czasie bywa trudne i kosztowne, szczególnie w obszarze logistyki magazynowej. Natomiast w momencie spadku popytu na produkty firmy, posiada ona nadmiarowe zasoby. To oznacza niewykorzystaną przestrzeń magazynową oraz ciężarówki, które stoją bezczynnie, a koszty ich utrzymania nadal są ponoszone.

 

WAŻNE: Nie można zapominać o ukrytych kosztach. Utrzymywanie własnego taboru oznacza konieczność dbania o serwis, naprawy, a także zastępstwa w przypadku awarii. Własny magazyn generuje koszty administracyjne, podatkowe oraz związane z personelem.

 

Zewnętrzni operatorzy logistyczni specjalizują się w transporcie i magazynowaniu, obsługują wielu klientów, więc muszą dysponować konkretnymi zasobami. Posiadają wiele magazynów, floty liczące setki pojazdów oraz zespoły specjalistów, które mogą być dostosowane do aktualnych potrzeb klienta. W przypadku wzrostu popytu są w stanie szybko dostarczyć dodatkowe siły, a w przypadku spadku – zmniejszyć je bez niepotrzebnych kosztów.

 

Mity o outsourcingu w logistyce

Mit o outsourcingu 2 – Zewnętrzne firmy logistyczne są droższe niż prowadzenie własnej logistyki

Ten mit zakłada, że wykorzystywanie zewnętrznego dostawcy usług logistycznych jest mniej opłacalne finansowo niż utrzymywanie i prowadzenie własnego działu logistyki. Zacznijmy od tego, że tworzenie wewnętrznej logistyki wiąże się z kosztami stałymi, takimi jak wynajem lub zakup magazynu, zakup i utrzymanie floty, pensje pracowników itp. Zewnętrzne firmy logistyczne oferują elastyczność kosztów, które mogą dostosowywać się do rzeczywistego zapotrzebowania – płacisz za to, czego rzeczywiście używasz.

 

 

Dostawcy usług logistycznych, dzięki specjalizacji i skali działania, potrafią zoptymalizować procesy. Przekłada się to na efektywność kosztową. Zarządzanie własną logistyką może prowadzić do nieprzewidzianych wydatków, takich jak konieczność naprawy floty czy modernizacji magazynu. Ponadto zewnętrzne firmy logistyczne inwestują w nowoczesne technologie, które umożliwiają optymalizację procesów, monitorowanie przesyłek w czasie rzeczywistym czy automatyzację magazynów. Korzystanie z ich usług oznacza dostęp do tych technologii bez konieczności własnych inwestycji.

Mit o outsourcingu 3 – Outsourcing logistyki i transportu to utrata kontroli nad tymi procesami

Niektóre firmy podchodzą z dystansem do outsourcingu logistyki i transportu z uwagi na teoretyczną możliwość utraty kontroli nad tym ważnym obszarem działalności każdego przedsiębiorstwa. Potrzeba trzymania ręki na pulsie jest zrozumiała, ale niepotrzebne jest do tego posiadanie własnego działu logistyki, magazynów i ciężarówek. Można sprawować kontrolę nad naszym partnerem, który dostarcza nam usługi z obszaru TSL.

 

Operatorzy logistyczni są specjalistami w zarządzaniu łańcuchami dostaw, a ich sukces zależy od sukcesu klienta. Współpracujące z nimi firmy mają możliwość rozliczania ich według ustalonych parametrów KPI i mogą w razie potrzeby zmieniać partnera. Ponadto, szczegółowe umowy określają standardy i oczekiwania, co umożliwia szybką identyfikację i naprawę odstępstw. Operatorzy często dostarczają regularne raporty i udostępniają dane w czasie rzeczywistym, co pozwala firmom na bieżący monitoring i zarządzanie procesami. W efekcie, mimo korzystania z zewnętrznych dostawców, firmy zachowują pełną kontrolę nad swoimi procesami logistycznymi.

Mit o outsourcingu 4 – Zewnętrzny operator logistyczny nie zrozumie specyfiki mojego biznesu

To kolejny powszechny mit. Wielu właścicieli firm uważa, że zewnętrzni operatorzy logistyczni nie są w stanie zrozumieć i dostosować się do specyfiki ich biznesu. Oczywiście, każda branża ma swoje charakterystyczne wymagania, ale to nie znaczy, że profesjonalny operator logistyczny nie jest w stanie ich spełnić.

 

Operatorzy logistyczni pracują z różnymi klientami w różnych branżach, co daje im bogate doświadczenie i wszechstronne podejście do różnych wyzwań logistycznych. Ich głównym zadaniem jest dostosowanie swoich usług do potrzeb klienta. Jeśli firma ma konkretne wymagania lub potrzebuje specjalistycznych rozwiązań, profesjonalny operator logistyczny będzie w stanie dostosować swoje usługi i dostarczyć optymalne rozwiązania.

 

Na czym polega outsourcing w logistyce

Powrót do wszystkich artykułów