Omega Pilzno na spotkaniu z ministrem transportu Wielkiej Brytanii

Jako jedyna firma transportowa z Polski mogliśmy przedstawić punkt widzenia oraz wątpliwości unijnych przewoźników drogowych związane z brexitem. Grant Shapps, Sekretarz Transportu WB odpowiadał na pytania o kwestie celne oraz rozwiązania logistyczne na granicy, które będą obowiązywały po zakończeniu okresu przejściowego.

Debata została zorganizowana z inicjatywy Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), a jej głównym celem była bezpośrednia wymiana praktycznych informacji pomiędzy przedstawicielami środowiska transportowego oraz delegatami brytyjskiego rządu. Ministerstwo transportu Wielkiej Brytanii zaprosiło pięciu przedstawicieli firm transportowych z różnych krajów Unii Europejskiej, a konkretnych przewoźników wytypowało IRU.

Mieliśmy szansę zaprezentować ministrowi punkt widzenia przedsiębiorstwa transportowego z Polski. Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej to nowa rzeczywistość, na którą chcemy być w pełni gotowi, dlatego nasze pytania dotyczyły bardzo praktycznego wymiaru brexitu dla branży transportowej – mówi Maciej Szlachta, manager operacyjny Omegi Pilzno, który reprezentował nas na spotkaniu z Grantem Shappsem.

Uczestników debaty interesowały przede wszystkim wymagania wobec przewoźników, którzy będą prowadzili transport na Wyspy po brexicie. Najważniejsze okazały się kwestie odprawy celnej, sytuacji na granicy z Wielką Brytanią po 1 stycznia, dokumentów, które kierowca powinien posiadać w kabinie czy gotowości urzędników do prawidłowego obsłużenia procedur tranzytu TIR oraz T1/T2. Tę pierwszą Omega Pilzno przetestuje jeszcze przed nowym rokiem.

Test procedury TIR w transporcie do Wielkiej Brytanii

Choć spotkanie miało jedynie charakter informacyjny, to Omega Pilzno już teraz aktywnie uczestniczy w praktycznym sprawdzaniu przepustowości granicy z Wielką Brytanią. Sprawnie przebiegające odprawy będą jednym z kluczowych aspektów mających wpływ na wydolność granicy i tworzenie się ewentualnych zatorów po zakończeniu okresu przejściowego związanego z brexitem. Ważne jest przygotowanie storn francuskiej i brytyjskiej pod względem infrastrukturalnym, ale także operacyjnym.

Naszym zadaniem jest sprawdzenie jak od strony formalnej i praktycznej przebiegać będzie transport pod zamknięciem celnym z wykorzystaniem procedury TIR.

Konieczność przetestowania procedur tranzytu zasygnalizowali sami urzędnicy z Wielkiej Brytanii oraz Francji, a z inicjatywy Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce w jednej z prób udział bierze Omega Pilzno.

Jedna z naszych ciężarówek wyruszyła w kierunku Wysp pod testowym zamknięciem celnym z karnetem TIR. Dzięki temu działaniu urzędnicy z Calais i Dover będą mogli przetestować działanie przygotowanych przez siebie procedur związanych z odprawą oraz obsługą tranzytu. Z naszej strony najważniejsze jest pozyskanie praktycznej wiedzy, którą będziemy mogli wykorzystać planując transport do Wielkiej Brytani po ostatecznym sfinalizowaniu brexitu. Nasze wnioski przekażemy do ZMPD.

Skomentuj wpis