Jak przechowywać opony? Poradnik magazynowania

Choć opony w niczym nie przypominają artykułów spożywczych, to przy ich składowaniu często należy kierować się podobnymi zasadami. Scharakteryzowaliśmy najkorzystniejsze warunki, w których tego typu towar powinien być przechowywany.

  • Sposób składowania opon zależy od ich przeznaczenia, które determinuje nawet zastosowaną metodę układania towaru w koszach.
  • Opony źle znoszą wystawianie na warunki atmosferyczne, szczególnie szkodzi im promieniowanie UV.
  • Elastyczność opon może spowodować niespodziewane sytuacje w magazynie, gdy nie zabezpieczy się ich prawidłowo.
  • Z uwagi na silne właściwości zapachowe opony nie mogą być przechowywane w pobliżu innego towaru.

Opony różnią się rozmiarem, właściwościami jezdnymi, składem mieszanki, grubością bieżnika czy odpowiednim przystosowaniem do określonych warunków eksploatacji (opony zimowe, opony letnie, opony wielosezonowe). Jednak w logistyce magazynowej powyższa charakteryzacja opon ma drugorzędne znaczenie. Ważniejsze jest np. to, gdzie opony trafią po okresie składowania.

Omega Pilzno składuje opony w specjalnie wydzielonej części magazynu w Mokrzcu.

Co determinuje sposób przechowywania opon?

Z punktu widzenia osoby zarządzającej magazynem ważne jest określenie przeznaczenia towaru. Jeśli opony mają trafić na pierwszy montaż to wymagania wobec warunków ich składowania będą bardziej restrykcyjne niż wobec towaru, który wyląduje w sprzedaży detalicznej, czyli w markecie lub u wulkanizatora.


Opony na „pierwszy montaż” zostaną przekazane z magazynu do fabryki samochodów, gdzie zamontuje się je na nowo wyprodukowane pojazdy.

Warunki składowania opon na pierwszy montaż są szczegółowo określane przez poszczególnych producentów. Towar na pierwszy montaż musi być przechowywany pod dachem w środowisku pozbawionym wilgotności oraz promieniowania UV. Jednak bardzo ważna jest również metoda układania opon w koszach.

Logistyka magazynowa Grupy Omega Pilzno – dowiedz się więcej.

Pionowe składowanie opon cechuje mniejsza efektywność nośnika transportowego.

Według zaleceń producentów opony przeznaczone na pierwszy montaż muszą być układane pionowo, co skutkuje zupełnie innym rozłożeniem nacisków i do minimum zmniejsza możliwość wystąpienia jakichkolwiek odkształceń czy zadrapań. Z uwagi na to spada efektywność nośnika transportowego (w tym przypadku kosza), który mieści od 60 do 80 ułożonych w ten sposób sztuk towaru. Konkretna liczba zależy od rozmiaru przechowywanych opon.

Masz towar do magazynowania – poznaj ofertę logistyki Grupy Omega Pilzno.

Układanie w "jodełkę" pozwala zmieścić większą liczbę opon w koszu.

Natomiast opony, które trafiają do sprzedawców detalicznych nie mają już tak restrykcyjnych wymagań wobec warunków przechowywania. Pozwala to na zwiększenie wydajności nośnika transportowego poprzez układanie ich w tzw. „jodełkę”, co umożliwia umiejscowienie w koszu do 140 sztuk towaru. Opony przeznaczone na tzw. „after market” mogą być nawet przechowywane na świeżym powietrzu, jednak bez względu na przeznaczenie towar musi być odizolowany od wpływu promieniowania UV i wilgotności.

Jak przechowywać opony w magazynie – 3 najważniejsze wskazówki

Wskazówka 1 – ruchome opony stanowią zagrożenie

W przypadku przechowywania opon bardzo ważne są kwestie bezpieczeństwa. Elastyczny materiał, z którego wykonany jest ten towar sprawia, że opony umiejscowione w koszu nieustannie pracują. Może to sprawić, że poszczególne sztuki „ożyją” i spadną na posadzkę magazynu. Jest to najbardziej prawdopodobne, gdy nie dokona się odpowiednich zabezpieczeń. Z uwagi na tę osobliwą przypadłość opon, ruch wokół miejsca, gdzie są składowane powinien być ograniczony.

Wskazówka 2 – opony wydzielają nieprzyjemny zapach

Składując oponę w magazynie należy pamiętać, by odizolować je od innych towarów. Opony wydzielają silny, nieprzyjemny zapach, który potrafi przeniknąć inne materiały, przechowywane w pobliżu. Szczególnie nie zaleca się składowania opon w bezpośredniej bliskości towarów spożywczych czy pochodzenia zwierzęcego, ale także towarów pakowanych w karton, który bardzo łatwo przesiąka intensywnym zapachem kauczuku i gumy.

Wskazówka 3 – traktuj opony jak żywność

Choć opony nie mają daty przydatności do użycia, to klient końcowy bardzo często zwraca uwagę na tzw. DOT produkcyjny, który określa tydzień oraz rok produkcji (np. 0120 to pierwszy tydzień 2020 roku).


DOT – Department of Transportation

Z uwagi na to przy magazynowaniu opon zaleca się stosowanie metody FEFO (First EXPIRED, first OUT). Choć system FEFO najczęściej używane jest przy przechowywaniu towarów szybko psujących się, takich jak np. żywność, to może okazać się przydatny również w przypadku opon. Więcej o metodach i algorytmach zarządzania przepływem towarów w magazynie pisaliśmy w osobnym artykule.

Opony a warunki atmosferyczne – składowanie „pod chmurką”

W określonych przypadkach składowanie opon poza magazynem jest możliwe, ale trzeba je odpowiednio odizolować od czynników, które mogą wpłynąć na przyspieszenie „starzenia się” towaru, jego zabrudzenie lub nawet zniszczenie. Opon nie wolno składować bezpośrednio na ziemi, muszą być też zadaszone lub „zakapturowane”, co ochroni je przed promieniowaniem UV i pozwoli uniknąć wypełnienia ich wnętrza wodą podczas deszczu.


Odpowiednie składowanie opon może mieć wpływ na utrzymanie ich właściwości jezdnych, co przyczynia się później do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Istotne jest również, by nie przechowywać opon w skrajnie wysokich lub niskich temperaturach. Z uwagi na tworzywo, z którego opony są wykonane, należy wziąć pod uwagę, że różne substancje (smary, oleje, paliwa) mogą wchodzić z nimi w reakcję, wpływając negatywnie nie tylko na wygląd towaru, ale potencjalnie również na jego właściwości jezdne.

Skomentuj wpis