Co musisz wiedzieć o transporcie intermodalnym?

Przewóz towarów z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, w określonych sytuacjach może zmniejszać koszty o połowę, a emisję szkodliwych substancji do atmosfery o ponad 70%. Kiedy „intermodal” jest najbardziej opłacalny?

Pytając przypadkowego klienta firmy transportowej o to, dlaczego nie zdecydował się na skorzystanie z transportu intermodalnego na terenie Europy, moglibyśmy usłyszeć odpowiedź, że to się nie opłaca, bo przecież o wiele łatwiej i szybciej załadować towar na naczepę plandekową.


DEFINICJA: Transport intermodalny – przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu, z wykorzystaniem tylko jednej jednostki ładunkowej.

Prawda jest jednak taka, że zamykając się na „intermodal” ograniczamy sobie dostęp do wyjątkowych możliwości, które oferuje, a w wielu sytuacjach słabe strony tego rozwiązania są niedostrzegalne przy jego zaletach.

Transport intermodalny – najważniejsze cechy

Jest ekologiczny – sprzyja niskiej emisji CO2

Może być bardzo konkurencyjny cenowo – na niektórych kierunkach redukcja kosztów nawet o połowę

Umożliwia transport 26 ton w jednym kontenerze – dobre rozwiązanie dla przewozu ciężkich towarów

Nie jest podatny na sezonowość – ceny utrzymują się niezależnie od pory roku

Zmniejsza ryzyko kradzieży i włamań do przestrzeni ładunkowej

Ma mniejszą elastyczność – transport uzależniony od rozkładu i liczby rejsów u armatora oraz częstotliwości przewozów kolejowych

Cechuje go wydłużony czas tranzytu – związany z specyfiką operacji transportowych w terminalach i portach

Nie gwarantuje monitorowania przesyłki – uzależnione od funkcjonalności oferowanych przez armatora

Mocne strony transportu intermodalnego

Transport intermodalny jest mniej szkodliwy dla środowiska

Transport intermodalny pozwala na redukcję emisji CO2.

Dążenie do redukcji emisji szkodliwych substancji w branży TSL jest obecnie bardzo popularnym i ważnym trendem, który z dnia na dzień staje się jednym z głównych czynników wytyczających ścieżki rozwoju firm transportowych oraz ich klientów. Z tego powodu ekologiczny aspekt transportu intermodalnego może okazać się istotnym czynnikiem, mogącym mieć wpływ na decyzję o wyborze sposobu oraz trasy przewozu towarów.

Transport intermodalny w Unii Europejskiej – skontaktuj się z nami i wybierz ekologiczny przewóz rzeczy.

Przewożąc 24 tony towaru z hiszpańskiej Sevilli do Poznania z wykorzystaniem rozwiązań intermodalnych redukujemy emisję samego CO2 o 72% względem transportu drogowego z wykorzystaniem ciężarówek klasy Euro VI.

Redukcja kosztów o połowę – z transportem intermodalnym to możliwe

Na określonych trasach cena przewozu towarów z wykorzystaniem różnych rodzajów środków transportu może być niższa niż w przypadku tradycyjnego transportu drogowego. Konkurencyjność cenowa „intermodalu” rośnie wraz z odległością.

Warto zauważyć również, że cena transportu intermodalnego zazwyczaj nie zmienia się w sezonach zwiększonego zapotrzebowania na usługi transportowe. Ta swoista odporność na sezonowe wahania cen może być ważną zaletą dla klienta transportowego, który ceni sobie stabilność.

Większa waga towaru

W przewozie drogowym standardową plandekę można załadować maksymalnie 24 tonami towaru. Transport intermodalny daje możliwość przewozu 26 ton ładunku w jednym kontenerze. Związane jest to z przepisami dotyczącymi transportu intermodalnego, które dopuszczają wyższe DMC zestawu, w przypadku ciężarówki biorącej udział w przewozie różnymi środkami transportu.


Zwiększona waga towaru może być na całej relacji przewozu, zarówno na statku i w pociągu, jak i w ciężarówce. Warunkiem są tożsame przepisy krajów nadania i docelowego!

Przeczytaj więcej o ograniczeniach wagowych w transporcie.

Taka możliwość sprawia, że klient może zazwyczaj przewieźć więcej ton ładunku w cenie kontenera. Rozwiązanie to sprawdza się np. w przypadku ciężkich materiałów budowlanych, które często można piętrować w najmniejszym – dostępnym na rynku – kontenerze.

Słabe strony transportu intermodalnego

Mała elastyczność, długi czas tranzytu

Jedną z cech transportu intermodalnego, która może być negatywnie rozpatrywana przez klienta, jest wydłużony czas tranzytu. Związany jest on uzależnieniem terminów transportu m.in. od rozkładu oraz liczby rejsów statków kontenerowych u armatora, z którego usług korzysta przewoźnik.

Rejsy wykonywane są zazwyczaj raz w tygodniu, a towar musi znaleźć się w porcie przed ustalonym odpowiednio wcześniej terminem granicznym. Ponadto istotna jest również częstotliwość połączeń kolejowych z portem.

Z tej samej przyczyny elastyczność transportu intermodalnego jest mniejsza od przewozów drogowych, które mogą zostać załadowane i wyjechać w trasę w zasadzie o dowolnej porze.

Należy zauważyć, że czas tranzytu na poszczególnych trasach będzie się różnił w zależności od serwisu i implementowanych rozwiązań transportowych.

Brak stałego monitoringu przesyłek

W transporcie drogowym standardem jest już monitorowanie pojazdów z wykorzystaniem zaawansowanych systemów telematycznych, które umożliwiają nieprzerwane śledzenie aktualnej pozycji naszego towaru. Transport intermodalny nie daje jeszcze takich możliwości.

Przeczytaj o zaletach telematyki stosowanej przez firmy transportowe.

Armatorzy nie oferują śledzenia poszczególnych kontenerów w czasie rzeczywistym, a jedynie status statku w konkretnych punktach. W celu potwierdzenia przybliżonej lokalizacji trzeba szukać informacji u spedytora lub na stronie armatora, posługując się numerem kontenera. Jednak danym uzyskanym w ten sposób daleko do precyzji, jaką zapewnia telematyka.

Darmowe materiały do artykułu

Zapisz się do newslettera i pobierze darmowe materiały w formie PDF.


Skomentuj wpis