Co musisz wiedzieć o transporcie intermodalnym?

Przewóz towarów z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, w określonych sytuacjach może zmniejszać koszty o połowę, a emisję szkodliwych substancji do atmosfery o ponad 70%. Co to jest transport intermodalny? Kiedy „intermodal” jest najbardziej opłacalny?

Co to jest transport intermodalny?

Pytając przypadkowego klienta firmy transportowej o to, dlaczego nie zdecydował się na skorzystanie z transportu intermodalnego na terenie Europy, moglibyśmy usłyszeć odpowiedź, że to się nie opłaca, bo przecież o wiele łatwiej i szybciej załadować towar na naczepę plandekową.

Definicja: Transport intermodalny – przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu, z wykorzystaniem tylko jednej jednostki ładunkowej.

Prawda jest jednak taka, że zamykając się na „intermodal” ograniczamy sobie dostęp do wyjątkowych możliwości, które oferuje, a w wielu sytuacjach słabe strony tego rozwiązania są niedostrzegalne przy jego zaletach.

transport intermodalny

Transport intermodalny – najważniejsze cechy

  • Jest ekologiczny – sprzyja niskiej emisji CO2
  • Może być bardzo konkurencyjny cenowo – na niektórych kierunkach redukcja kosztów nawet o połowę
  • Umożliwia transport 26 ton w jednym kontenerze – dobre rozwiązanie dla przewozu ciężkich towarów
  • Nie jest podatny na sezonowość – ceny utrzymują się niezależnie od pory roku
  • Zmniejsza ryzyko kradzieży i włamań do przestrzeni ładunkowej
  • Ma mniejszą elastyczność – transport uzależniony od rozkładu i liczby rejsów u armatora oraz częstotliwości przewozów kolejowych
  • Cechuje go wydłużony czas tranzytu – związany z specyfiką operacji transportowych w terminalach i portach
  • Nie gwarantuje monitorowania przesyłki – uzależnione od funkcjonalności oferowanych przez armatora

Mocne strony transportu intermodalnego

Transport intermodalny jest mniej szkodliwy dla środowiska

transport intermodalny co to

Transport intermodalny pozwala na redukcję emisji CO2. Dążenie do redukcji emisji szkodliwych substancji w branży TSL jest obecnie bardzo popularnym i ważnym trendem, który z dnia na dzień staje się jednym z głównych czynników wytyczających ścieżki rozwoju firm transportowych oraz ich klientów. Z tego powodu ekologiczny aspekt transportu intermodalnego może okazać się istotnym czynnikiem, mogącym mieć wpływ na decyzję o wyborze sposobu oraz trasy przewozu towarów.

Transport intermodalny w Unii Europejskiej – skontaktuj się z nami i wybierz ekologiczny przewóz rzeczy.

Przewożąc 24 tony towaru z hiszpańskiej Sevilli do Poznania z wykorzystaniem rozwiązań intermodalnych redukujemy emisję samego CO2 o 72% względem transportu drogowego z wykorzystaniem ciężarówek klasy Euro VI.

Redukcja kosztów o połowę – z transportem intermodalnym to możliwe

Na określonych trasach cena przewozu towarów z wykorzystaniem różnych rodzajów środków transportu może być niższa niż w przypadku tradycyjnego transportu drogowego. Konkurencyjność cenowa „intermodalu” rośnie wraz z odległością.

Warto zauważyć również, że cena transportu intermodalnego zazwyczaj nie zmienia się w sezonach zwiększonego zapotrzebowania na usługi transportowe. Ta swoista odporność na sezonowe wahania cen może być ważną zaletą dla klienta transportowego, który ceni sobie stabilność.

Większa waga towaru

W przewozie drogowym standardową plandekę można załadować maksymalnie 24 tonami towaru. Transport intermodalny daje możliwość przewozu 26 ton ładunku w jednym kontenerze. Związane jest to z przepisami dotyczącymi transportu intermodalnego, które dopuszczają wyższe DMC zestawu, w przypadku ciężarówki biorącej udział w przewozie różnymi środkami transportu.

Zwiększona waga towaru może być na całej relacji przewozu, zarówno na statku i w pociągu, jak i w ciężarówce. Warunkiem są tożsame przepisy krajów nadania i docelowego!

Przeczytaj więcej o ograniczeniach wagowych w transporcie.

Taka możliwość sprawia, że klient może zazwyczaj przewieźć więcej ton ładunku w cenie kontenera. Rozwiązanie to sprawdza się np. w przypadku ciężkich materiałów budowlanych, które często można piętrować w najmniejszym – dostępnym na rynku – kontenerze.

Słabe strony transportu intermodalnego

Mała elastyczność, długi czas tranzytu

Jedną z cech transportu intermodalnego, która może być negatywnie rozpatrywana przez klienta, jest wydłużony czas tranzytu. Związany jest on uzależnieniem terminów transportu m.in. od rozkładu oraz liczby rejsów statków kontenerowych u armatora, z którego usług korzysta przewoźnik.

Rejsy wykonywane są zazwyczaj raz w tygodniu, a towar musi znaleźć się w porcie przed ustalonym odpowiednio wcześniej terminem granicznym. Ponadto istotna jest również częstotliwość połączeń kolejowych z portem.

Z tej samej przyczyny elastyczność transportu intermodalnego jest mniejsza od przewozów drogowych, które mogą zostać załadowane i wyjechać w trasę w zasadzie o dowolnej porze.

co to jest transport intermodalny

Należy zauważyć, że czas tranzytu na poszczególnych trasach będzie się różnił w zależności od serwisu i implementowanych rozwiązań transportowych.

Brak stałego monitoringu przesyłek

W transporcie drogowym standardem jest już monitorowanie pojazdów z wykorzystaniem zaawansowanych systemów telematycznych, które umożliwiają nieprzerwane śledzenie aktualnej pozycji naszego towaru. Przewóz intermodalny nie daje jeszcze takich możliwości.

Przeczytaj o zaletach telematyki stosowanej przez firmy transportowe.

Armatorzy nie oferują śledzenia poszczególnych kontenerów w czasie rzeczywistym, a jedynie status statku w konkretnych punktach. W celu potwierdzenia przybliżonej lokalizacji trzeba szukać informacji u spedytora lub na stronie armatora, posługując się numerem kontenera. Jednak danym uzyskanym w ten sposób daleko do precyzji, jaką zapewnia telematyka.

Powrót do wszystkich artykułów