Rok 2020 – czy branża TSL dała się zaskoczyć?

Mijający rok upłynął na całym świecie pod znakiem pandemii. Branża TSL nie była wyjątkiem i musiała stawić czoła nowej rzeczywistości. Choć transport i spedycja mierzyły się z wieloma trudnościami, to logistyka zaliczyła niespodziewany wzrost. Poniżej przedstawiamy subiektywną listę najważniejszych wydarzeń, które miały wpływ na branżę TSL w mijającym roku.

  • Zamknięcie granic w wyniku pandemii koronawirusa wywołało olbrzymi niepokój w branży, jednak szybko okazało się, że nie można zatrzymać transportu.
  • Z powodu pandemii w 2020 roku zwiększyło się znaczenie sektora e-commerce, które przełożyło się również na wzrost zainteresowania usługami logistyki magazynowej.
  • Wprowadzone przepisy Pakietu Mobilności odbiły się szerokim echem w całej Europie, a szczególnie w krajach „nowej Unii”. Rok minął dla przewoźników z Unii Europejskiej również pod znakiem przygotowań formalnych do brexitu.
  • Ekologiczny transport z roku na rok staje się coraz bardziej powszechny i dostępny dla firm chcących prowadzić politykę zrównoważonego rozwoju.

Transport kontra wirus

Zamknięte granice, wielokilometrowe korki, spadek liczby przewozów wywołany m.in. wstrzymaniem produkcji, strach i niepewność jutra. Tak wielu pracowników branży TSL mogła zapamiętać pierwsze dni „lockdownu” wywołanego pandemią koronawirusa. Kierowcy na pewno zachowali w pamięci jeszcze pozamykane toalety przy drogach oraz przejawy niezrozumiałego, społecznego ostracyzmu.

Transport wyszedł ze starcia z wirusem obronną ręką, bo został dostrzeżony jako branża kluczowa w walce o utrzymanie funkcjonowania europejskiej gospodarki.

Patrząc z perspektywy na tamten okres wiemy, że po początkowym zastoju, branża musiała szybko wrócić do normalnego działania. Granice otworzyły się przed ciężarówkami i wiezionym przez nie towarem, a właściciele stacji benzynowych zainwestowali w środki higieny, zamiast zamykać toalety przed kierowcami. Transport wyszedł ze starcia z wirusem obronną ręką, bo został dostrzeżony jako branża kluczowa w walce o utrzymanie funkcjonowania europejskiej gospodarki.

Zarówno instytucje unijne, jaki i same państwa członkowskie zrobiły wiele, by umożliwić nieprzerwany przepływ towarów.

  • Odblokowano granice dla transportu oraz utworzono specjalne korytarze dla przewozów związanych z żywnością i lekami. Wstrzymano też konieczność przechodzenia kwarantanny przez kierowców.
  • Zniesiono lub ograniczono działanie części przepisów o czasie pracy kierowcy (WE 561/2006), by umożliwić swobodniejszy przepływ towarów w okresie trwania pandemii. Każdy kraj wprowadzał własne ulgi dotyczące czasu pracy.
  • Automatycznie wydłużono ważność dokumentów. Umożliwiło to jazdę kierowcom, którym kończyła się ważność prawa jazdy, badań lekarskich, badań psychologicznych lub zbliżał się termin szkolenia okresowego BHP albo przedłużenia ważności kodu 95. Przepis obowiązywał w całej Unii Europejskiej.

Dodatkowo w kabinach pojazdów ciężarowych koniecznym wyposażeniem stały się do odwołania maseczki higieniczne, rękawiczki i płyn do dezynfekcji rąk. Warto dodać również, że znacząco wzrósł udział ładunków drobnicowych w transporcie, który wynika w głównej mierze z bezprecedensowego przyspieszenia na rynku e-commerce.

Hossa e-sklepów wypełniła magazyny towarem

Pandemia koronawirusa pokazała wyraźnie, że już od dawna jesteśmy globalnym społeczeństwem cyfrowym, które swobodnie korzysta z dobrodziejstw, jakie niesie za sobą internet. Gdy spacery po galeriach handlowych czy sklepach wielkopowierzchniowych stały się niebezpieczne z epidemicznego punktu widzenia lub prawnie uniemożliwione, naturalnie przenieśliśmy nasze potrzeby nabywcze do sklepów internetowych. O wzrostach, które w tym roku zaliczyła branża e-commerce już pisaliśmy, ale warto podkreślić jeszcze jeden fakt.

Branża magazynowa okazała się jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi sektora nieruchomości komercyjnych.

Zwiększony obrót e-sklepów zaowocował również wzmożonym zainteresowaniem ofertą magazynów. Logistyka kontraktowa okazała się bowiem najłatwiejszym sposobem opanowania popytu przekraczającego możliwości operacyjne sklepów internetowych. Branża magazynowa okazała się jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi sektora nieruchomości komercyjnych.

Zmiany w przepisach w 2020

Choć jeszcze na początku roku Pakiet Mobilności wydawał się najważniejszym tematem dla branży w Polsce, to w ostatecznym rozrachunku transport przyjął zmiany ze stoickim spokojem. Pierwsza transza nowych przepisów już funkcjonuje, ale nie doprowadziła jak na razie do przewidywanych przed jej wprowadzeniem problemów. Głównie dlatego, że najbardziej niekorzystne dla Polski regulacje jeszcze nie obowiązują. Najważniejsze zmiany dotyczą obszarów:

  • czasu pracy kierowcy oraz funkcjonowania tachografów – wprowadzono przepisy mające poprawić warunki socjalne kierowców zawodowych w transporcie międzynarodowym;
  • delegowania pracowników – przepisy mające wpływ na płacę minimalną unijnych kierowców;
  • dostęp do międzynarodowego rynku przewozów drogowych – dotyczący nowych regulacji związanych z transportem kabotażowym. Ten obszar wywołał największe kontrowersje wśród przedstawicieli środowisk branżowych z naszego regionu Unii Europejskiej.

O nowych przepisach związanych z Pakietem Mobilności mówimy na kanale CplusE, gdzie na części pierwsze rozłożyliśmy wszystkie zmiany mające wpływać na funkcjonowanie transportu w Unii Europejskiej na przestrzeni najbliższych lat.

Przewoźnicy krajów Wspólnoty, chcący kontynuować transport do Wielkiej Brytanii po brexicie, musieli również przygotować w 2020 roku wszystkie, związane z tym wydarzeniem formalności. Zjednoczone Królestwo staje się dla państw Unii krajem trzecim, więc po zakończeniu okresu przejściowego konieczna będzie np. celna procedura tranzytowa. Więcej na ten temat pisaliśmy już w obszernym artykule dotyczącym brexitu.

Ekologiczny zwrot w transporcie – inwestycje w naturę

W 2020 roku wzrosło zainteresowanie klientów branży transportowej polityką zrównoważonego rozwoju, która ma m.in. sprawić, by przedsiębiorstwa obniżyły swój ślad węglowy. Wzrastająca w biznesie świadomość zmian klimatycznych wywołanych emisją gazów cieplarnianych oraz zagrożeń dla zdrowia ludzi i zwierząt związanych z zanieczyszczeniem atmosfery doprowadziła do ekologicznego zwrotu w transporcie. Przewozy drogowe mogą stać się bowiem elementem proekologicznej polityki firm, oczywiście pod warunkiem, że będą świadczone z wykorzystaniem niskoemisyjnych środków transportu.

Transportuj ekologicznie – skontaktuj się z nami.

Z uwagi na to Omega Pilzno jako jedna z pierwszych firm w Polsce, zainwestowała w budowę dużej floty niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych, napędzanych gazem ziemnym. Tabor pojazdów liczący 50 ciągników siodłowych spalających LNG, wyruszył w tym roku w swoją pierwszą trasę, rozpoczynając tym samym nowy rozdział w rodzimym transporcie drogowym.

Powrót do wszystkich artykułów