Bułgaria i Rumunia w Schengen: Co to oznacza dla transportu?

Decyzja o pełnym włączeniu Bułgarii i Rumunii do strefy Schengen to kolejny przełomowy moment dla Europy i branży transportowej. Otwarcie granic oznacza nie tylko większą swobodę przepływu osób i towarów, ale także nowe możliwości i wyzwania dla sektora logistycznego. Od kiedy zmiany wejdą w życie i co oznaczają w praktyce?

 

Schengen – swoboda przekraczania granic przez ludzi i towary

Strefa Schengen, zapoczątkowana w 1985 roku, to jedno z najbardziej rozpoznawalnych porozumień w Europie. Dzięki niemu zniesiono kontrole graniczne między państwami członkowskimi, co umożliwiło swobodne podróżowanie i handel. Warto przypomnieć, że porozumienie obejmuje również wspólne zasady kontroli granic zewnętrznych, harmonizację polityki wizowej oraz wzmocnioną współpracę policyjną i sądową. To wszystko sprawia, że Schengen nie tylko ułatwia życie obywatelom, ale także wspiera rozwój gospodarczy i bezpieczeństwo w regionie​. Strefa Obejmuje obecnie większość krajów Unii Europejskiej oraz kilka spoza niej, takich jak Norwegia czy Szwajcaria.

 

rumunia i bułgaria w schengen

 

Długie negocjacje w sprawie przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen

Po latach przeciągania liny Austria wreszcie powiedziała „tak” pełnemu członkostwu Rumunii i Bułgarii w strefie Schengen. Wiedeń, dotąd nieugięty w obawie przed niekontrolowanym przepływem migrantów, w listopadzie 2024 roku zmienił kurs, otwierając tym samym drzwi do kluczowej decyzji. Finalny werdykt ma zostać wydany podczas grudniowego spotkania ministrów spraw wewnętrznych UE. To długo oczekiwane rozstrzygnięcie kończy wieloletnie negocjacje i otwiera nowy rozdział dla strefy.

 

Mimo że Rumunia i Bułgaria przystąpiły do UE już w 2007 roku, ich droga do Schengen była pełna przeszkód. Oba kraje spełniły techniczne wymagania członkostwa już w 2011 roku, ale decyzje polityczne były blokowane przez Austrię i Holandię, które obawiały się niekontrolowanego przepływu migrantów oraz problemów z zarządzaniem granicami zewnętrznymi. Dopiero w grudniu 2023 roku kraje te częściowo przystąpiły do Schengen, znosząc kontrole na granicach lotniczych i morskich. Teraz, po latach negocjacji, pełna integracja staje się rzeczywistością​.

 

Jeśli ostateczna decyzja zostanie podjęta zgodnie z planem, Rumunia i Bułgaria dołączą do strefy Schengen w pełnym zakresie od 1 stycznia 2025 roku. To oznacza zniesienie kontroli na granicach lądowych, co przyniesie natychmiastowe korzyści dla transportu drogowego i handlu międzynarodowego.

 

Wpływ na branżę transportową

Przystąpienie Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen to przełomowy moment dla branży transportowej, który otwiera nowe możliwości na europejskim rynku. Zniesienie kontroli granicznych wyeliminuje przestoje na granicach lądowych, co przełoży się na szybszy tranzyt towarów, szczególnie na trasach wschód-zachód, obejmujących kluczowe kierunki, takie jak Turcja czy Bliski Wschód. Dzięki temu przewoźnicy zyskają nie tylko cenny czas, ale także zmniejszą koszty operacyjne związane z paliwem, wynagrodzeniem kierowców i dodatkowymi opłatami. Polskie firmy transportowe, jako jedni z największych użytkowników tras przez Rumunię i Bułgarię, mogą zaoszczędzić nawet miliony euro rocznie, eliminując konieczność planowania dodatkowych przerw na odprawy.

 

Otwarcie granic oznacza także jednak szerszy dostęp do rynków europejskich dla przewoźników z tych dwóch krajów, co zwiększy konkurencję na rynku usług transportowych. W tym kontekście polskie firmy muszą przygotować się na rywalizację z bułgarskimi i rumuńskimi operatorami, którzy dzięki otwartym granicom będą mogli łatwiej oferować swoje usługi w całej Europie.

 

Jednocześnie wzmożony ruch towarów w regionie może wynikać, chociażby z otwarcia nowych możliwości dla sektora e-commerce, wymagającego szybkich i sprawnych dostaw. Włączenie Rumunii i Bułgarii do Schengen w tym kontekście jest dla producentów, ale też i logistyków znaczącą korzyścią. Skrócenie czasu transportu oraz usprawnienie przepływu dóbr przyspieszy realizację zamówień, co wpłynie na lepszą obsługę klientów. Z kolei inwestorzy logistyczni zyskają szansę na rozwój magazynów i centrów dystrybucyjnych w strategicznych lokalizacjach w regionie, czyniąc Rumunię i Bułgarię ważnymi punktami na logistycznej mapie Europy.

 

Jednak wzrost ruchu towarowego może także uwidocznić braki w infrastrukturze tych krajów, które mogą być w najbliższych latach wypełniane przez inwestycje w modernizację dróg, terminali przeładunkowych czy połączeń kolejowych. Ostatecznie rozszerzenie strefy Schengen nie tylko usprawni transport, ale także przyspieszy rozwój gospodarczy, zwiększając znaczenie Rumunii i Bułgarii, jako ważnych węzłów tranzytowych dla Europy. Poznaj również wpis o transporcie kombinowanym!

Powrót do wszystkich artykułów