DHP – półpaleta zmieniająca standard logistyki.

Wzrost popularności półpalet DHP to przykład procesu, w którym potrzeba rynku wymusza na logistyce stosowanie nowych rozwiązań. Ich coraz częstsze wykorzystywanie przynosi korzyści w organizacji sklepowego asortymentu, ale dla procesów logistycznych rodzi pewne wyzwania.

 

Ugruntowywane przez lata standardy wpływają na płynność globalnego przepływu towarów. Dobrym tego przykładem są chociażby ujednolicone wymiary europalety, które determinują wymiary regałów magazynowych, naczep czy konstrukcje wózków widłowych. Czasami   potrzeba optymalizacji i zwiększania efektywności wymusza jednak odejście od standardu, co potwierdza rosnąca popularność półpalet DHP.

 

Europaleta a DHP

O europalecie (a być może nawet o jej wymiarach) słyszał każdy, kto choćby w niewielkim stopniu miał styczność z branżą TSL. Konstrukcja z desek i gwoździ, choć nie jest szczególnie skomplikowana w swojej budowie, to stała się logistycznym kanonem. Jej wymiary wynoszące 1200 mm x 800 mm, pozwalają na łatwe dostosowanie do różnych procesów logistycznych, solidność daje możliwość przemieszczania nawet ciężkich materiałów, a sprytne czterokierunkowe wejście sprawia, że wózki widłowe z łatwością podejmują paletę z każdej strony, przyspieszając operacje przeładunkowe. Suma tych właściwości wpłynęła na szerokie wykorzystywanie europalet na całym świecie.

 

Europalecie poświęciliśmy odcinek naszego kanału Na Palecie:

 

Półpaleta DHP (Dusseldorfer Halbpalette) to konstrukcja o połowie długości europalety, czyli 600 mm x 800 mm. Powstała w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku detalicznego, znajdując szczególne zastosowanie w mniejszych sklepach, gdzie standardowa europaleta często okazywała się zbyt duża. DHP jest bardziej ustawna i łatwiejsza do manipulacji w miejscach o ograniczonej przestrzeni. Dzięki swoim wymiarom lepiej odpowiada na potrzeby związane z różnorodnością asortymentu i ułatwia ekspozycję towaru w punktach sprzedaży.

 

Różnice EPAL vs. DHP

 

W przypadku europalety i “dehapki” mówimy więc o konstrukcjach wykonanych z podobnych materiałów, kompatybilnych z wózkami widłowymi i w podobnym stopniu uniwersalnych w przemieszczaniu ładunków. Głównymi różnicami będą natomiast wymiary, pojemność, nośność i stabilność, co przekłada się z kolei na możliwe zastosowanie.

 

Optymalizacja ekspozycji asortymentu

Poszukując źródeł i czynników wpływających na wzrost popularności palet DHP, posłużmy się przykładem wody mineralnej. W dzisiejszym świecie, w którym producenci dążą do zaspokajania indywidualnych – przez co bardzo zróżnicowanych – potrzeb klientów, mamy już nie tylko wodę gazowaną i niegazowaną. Dziś bez problemu znajdziemy warianty lekko gazowane, mocno gazowane i o różnych smakach, a także ich kombinacje, czyli na przykład niegazowana o smaku truskawkowym. Do tego dochodzi jeszcze rozmiar 0,33l, 0,5l, 1l, 1,5l, 5l… A dalej kolejny czynnik różnicujący, czyli butelka plastikowa, szklana, pochodząca z recyklingu i “z dziubkiem” ułatwiającym picie.

 

Tylko jeden producent wody może dostarczać potencjalnie kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu produktów. A przecież trudno wyobrazić sobie market, oferujący jedynie wodę. Powierzchnia sklepów nie jest z gumy i nie daje się łatwo rozciągać. Stąd placówki chcąc wprowadzać do oferty zróżnicowane towary od różnych producentów, muszą rozsądnie gospodarować swoją przestrzenią. I tu właśnie z pomocą przychodzi wspomniana “dehapka”.

 

Wyzwanie w składowaniu

Tak, podążając po nitce do kłębka, odkrywamy proces, w którym oczekiwania klientów przekładają się na rozdrobnienie oferty producentów i konstrukcję oferty sklepów. Do nich dopasowują się natomiast rozwiązania i procesy logistyczne. Częściowe odejście od standardu europalety to jednak proces i dostowanie się w pełni do nowych wymogów może niektórym uczestnikom logistycznego rynku zająć trochę czasu. Standardowe wymiary regałów magazynowych wciąż są dopasowywane do rozmiaru europalety, co może być tego przykładem.

 

Operatorzy logistyczni i ich klienci wypracowali już kilka rozwiązań, które popularyzują się na rynku. Jednym z nich jest wynajmowanie przez producentów palet, na których ustawiają dwie półpalety DHP, tak by w zewnętrznym magazynie mogły być składowane na regałach. Ma to ekonomiczne uzasadnieie, bo składowanie na podłodze byłoby droższe niż umieszczenie towaru na regale. Podobnie operatorzy, wychodzą naprzeciw swoim odbiorcom. W magazynach Omegi Pilzno instalujemy na regałach odpowiednie, certyfikowane siatki, pozwalające składować dehapki na regałach.

 

O rosnącej popularności półpalet DHP mówiliśmy także w jednym z odcinków naszej serii Na Palecie. Zapraszamy do oglądania:

 

Powrót do wszystkich artykułów