Dodatkowe dwa miesiące na wymianę tachografów
20.12.2024Branża transportowa otrzymała ważną wiadomość dotyczącą przedłużenia terminu obowiązkowej wymiany tachografów w transporcie międzynarodowym. Nowy termin wyznaczono na 28 lutego 2025 roku.
Ta decyzja, choć podjęta na ostatnią chwilę, przynosi przewoźnikom i kierowcom nieco oddechu w przygotowaniach do wdrożenia inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2V2). Przyjrzyjmy się, dlaczego termin został przesunięty i jakie działania mają zostać podjęte w okresie karencji.
Komisja dostrzegła problemy branży
Przyczyną przesunięcia terminu były liczne trudności zgłaszane przez przedstawicieli branży transportowej. Wymiana urządzeń we wszystkich pojazdach objętych nową technologią, poruszających się wewnątrz Unii, to przedsięwzięcie zakrojone na szeroką skalę. Producenci i serwisy nie są w stanie zagwarantować odpowiedniej wydajności, a i same urządzenia nie są pozbawione wad. Wśród często pojawiających się problemów technicznych zgłaszano między innymi błędne zapisy informacji na kartach kierowców, zanik wcześniejszych danych czy brak automatycznego rejestrowania przekroczenia granicy.
Wszystkie trudności skłoniły zarówno administrację polską, jak i innych krajów do zgłaszania wniosków o przesunięcie terminu, powołując się na brak odpowiednich warunków do realizacji wymiany w wyznaczonym czasie. Decyzja o przesunięciu terminu została zatwierdzona podczas posiedzenia Komisji Transportu Drogowego 18 grudnia 2024 roku, po konsultacjach z przedstawicielami państw członkowskich.
Okres karencji, trwający od 1 stycznia do 28 lutego 2025 roku, ma być czasem intensywnych działań edukacyjnych, które mają zwiększać wśród przewoźników i kierowców świadomość konieczności modernizacji urządzeń rejestrujących. Ważnym elementem działań edukacyjnych będzie współpraca z organami kontrolnymi, które w okresie karencji mają pouczać kierowców o obowiązku posiadania nowego urządzenia, zamiast nakładać kary finansowe. To bardzo istotna informacja w perspektywie kar przewidzianych za brak nowego tachografu. Zapowiadany taryfikator przewidywał wysokie grzywny, zniechęcające do realizacji transportu międzynarodowego do czasu wymiany urządzenia. Po odroczeniu zmian przewoźnicy zyskali dodatkową przestrzeń do synchronizacji planów transportowych z terminem wizyty w serwisie.
Przedłużenie terminu na wymianę tachografów daje branży transportowej dwa dodatkowe miesiące na dostosowanie się do nowych wymagań, ale pytanie czy pozostały czas będzie wystarczający nie traci na aktualności. W piśmie kierowanym do Ministerstwa Infrastruktury, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wnioskowało o półroczne odroczenie egzekwowania przepisów. Odpowiedź branża pozna z pewnością 1 marca 2025, kiedy nowe prawo wejdzie w życie w finalnym zakresie. Teraz kluczowe jest, aby wykorzystać okres karencji maksymalnie efektywnie i zapewnić kierowcom oraz przewoźnikom pełne wsparcie w dostosowaniu się do zmian.