E-toll – jak działa, co zmienia nowy system poboru opłat?
06.09.2021Od października za pobieranie opłat drogowych w Polsce będzie odpowiadał nowy system o nazwie e-Toll. Wyprze on przestarzałą platformę viaTOLL, która zostanie całkowicie wygaszona ostatniego dnia września. Obecnie trwa okres przejściowy, w którym obowiązują oba systemy. Trwa również promocja na przejazdy z e-Toll.
Pisaliśmy już o e-Toll na naszym blogu: Wdrożenie e-TOLL nie idzie zgodnie z planem, w tym artykule kontynuujemy ten temat. E-toll: jak działa i co zmienia? Odpowiadamy! Czytaj dalej.
Obowiązkiem rejestracji w e-Toll objęte będą wszystkie pojazdy oraz zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Korzystania z niego nie unikną również właściciele autobusów. Z wprowadzeniem e-Toll wiąże się sporo nowości, z których warto zdawać sobie sprawę zanim system będzie jedyną opcją dla przewoźników na opłacanie myta w Polsce.
1 – e-Toll wykorzystuje nowocześniejsze rozwiązania technologiczne
Nowy system oznacza zmianę wykorzystywanej dotychczas technologii. viaTOLL bazował na rozwiązaniu DSRC, które w skrócie polega na wymianie informacji drogą radiową pomiędzy urządzeniem znajdującym się w kabinie pojazdu, a odbiornikiem umieszczonym na bramownicy. To powszechnie stosowane rozwiązanie, które w Polsce tworzyła i utrzymywała w działaniu firma Kapsch.
E-Toll bazuje na dwóch technologiach: bezprzewodowej transmisji danych oraz technologii pozycjonowania satelitarnego. Określenie lokalizacji pojazdu na drodze płatnej będzie opierało się o dane satelitarne, a informacje potrzebne do działania systemu będą przesyłane za pośrednictwem sieci komórkowej. Dzięki temu rozwiązaniu sieć bramownic przestanie być potrzebna, a nowy system będzie bardziej dokładny i mniej podatny na ew. próby manipulacji.
Będzie jednak wymagał zupełnie innego rodzaju urządzeń pokładowych. Dla porządku należy podkreślić, że wykorzystanie wspomnianych technologii jest nowością, ale tylko w Polsce. Wiele krajów Unii Europejskiej od dawna korzysta z urządzeń bazujących na danych przekazywanych przez GNSS i sieć komórkową.
2 – urządzenia pokładowe w e-TOLL – pełna dowolność dla przewoźnika
Nowy system poboru opłat drogowych w Polsce oferuje pełną gamę urządzeń, które umożliwiają mu pracę. Do e-Toll dopuszczono aż 60 dostawców, oferujących dokładnie 233 rodzaje „skrzynek”. Warto zaznaczyć, że urządzenia obsługiwane przez ten system poboru opłat drogowych dzielą się na dwa rodzaje OBU oraz ZSL.
OBU to urządzenia pokładowe zasilane za pośrednictwem gniazda zapalniczki samochodowej. Posiadają diody sygnalizujące stan urządzenia oraz prawidłowość przesyłu danych o lokalizacji. Ich największym plusem jest łatwy montaż oraz bezproblemowe przekładanie urządzeń pomiędzy pojazdami (po wcześniejszym przerejestrowaniu „skrzynki” w systemie).
ZSL są montowane na stałe i zintegrowane z siecią elektryczną pojazdu. Sprawia to, że kierowca nie musi pamiętać o podłączeniu urządzenia przed wjazdem na drogi płatne, co zmniejsza ryzyko, że przejazd nie zostanie prawidłowo opłacony. Minusem ZSL jest utrudniony montaż, który wymaga ingerencji w układy pojazdu. Sprawia to również, że przekładanie urządzeń pomiędzy samochodami jest bardziej kłopotliwe, gdyż wymaga demontażu przez specjalistę. Nie jest jednak niemożliwe.
3 – aplikacja e-Toll PL to zupełna nowość
Poza urządzeniami pokładowymi, nowy system poboru opłat drogowych w Polsce oferuje możliwość rejestrowania przejazdu za pomocą aplikacji mobilnej. Działa ona na urządzeniach z systemem Android oraz iOS. Stanowi alternatywę dla urządzeń OBU i ZSL.
Zainstalowana w telefonie aplikacja generuje identyfikator biznesowy urządzenia (dokładnie taki, z jakim mamy do czynienia w przypadku OBU czy ZSL), który należy podać w Internetowym Koncie Klienta. W systemie aplikacja widoczna jest jako OBE, czyli On Board Equipment.
4 – pełna rejestracja w e-Toll możliwa przez internet
W e-Toll można rejestrować się na kilka sposobów, ale najwygodniejszym jest dołączenie do systemu online poprzez Internetowe Konto Klienta. Bezproblemowe przejście procesu rejestracji wymaga od nas posiadania:
- Profilu Zaufanego,
- Dokumentu potwierdzającego upoważnienie do reprezentowania przedsiębiorstwa (jeśli rejestrujemy pojazd i urządzenie w imieniu przewoźnika),
- Dowodu rejestracyjnego pojazdu,
- Dokumentu potwierdzającego klasę emisji spalin,
- Biznes ID urządzenia lub aplikacji.
Podczas rejestracji należy określić sposób płatności: przedpłacony lub z odroczoną płatnością. Każde konto w systemie e-Toll może rejestrować dowolną liczbę pojazdów. Aby to zrobić, wystarczy przypisać do konta urządzenie lub aplikację, a później powiązać je z zarejestrowanym pojazdem.
5 – promocja w okresie przejściowym
Za wprowadzenie e-Toll w Polsce odpowiadają Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Administracja Skarbowa. Obie instytucje zachęcają przewoźników do rejestracji pojazdów w nowym systemie zanim stary zostanie wygaszony. Pozwoli to uniknąć ew. kar na początku października, a do końca września można nawet zaoszczędzić na drogach płatnych.
Resort przygotował specjalną promocję, żeby zachęcić przewoźników do rejestrowania się w systemie e-Toll z wyprzedzeniem. Do 30 września przejazdy drogami płatnymi opłacone za pośrednictwem nowego rozwiązania będą o 25% tańsze. Dla dużych przedsiębiorstw transportowych taka ulga oznacza spore oszczędności. Od października jednak cena za przejazd drogami płatnymi w Polsce wróci do normy.