Wdrożenie e-TOLL nie idzie zgodnie z planem

Dotychczasowy polski system poboru opłat drogowych viaTOLL ma zastać niebawem zamieniony na nowe rozwiązanie. Wdrożenie nie przebiega jednak tak, jak chciałyby tego krajowe organizacje transportowe, przedsiębiorcy oraz rynek. Kiedy wystartuje e-TOLL?

  • Nowy system e-TOLL ma wystartować na początku czerwca, a wygaszenie viaTOLL zostało zaplanowane na koniec tego samego miesiąca. Już teraz wiadomo, że harmonogram najprawdopodobniej ulegnie zmianie.
  • Nowy system poboru opłat drogowych w Polsce boryka się z wieloma trudnościami. Zdaniem ekspertów brakuje okresu długotrwałych testów, a niedobór półprzewodników na rynku może utrudnić wytworzenie wystarczającej liczby urządzeń OBU.

Okres przejściowy zostanie wydłużony do września?

Terminowe przejście z viaTOLL na e-TOLL stoi pod znakiem zapytania. Projektem zajmuje się Krajowa Administracja Skarbowa, która zaplanowała uruchomienie nowego systemu już na początku czerwca tego roku, jednak ważniejsza jest inna data. Organizacje zrzeszające przewoźników interesuje okres przejściowy, w którym funkcjonowałyby jednocześnie zarówno nowy, jak i stary system.

Zdaniem ekspertów trzy tygodnie okresu przejściowego to stanowczo za mało, by prawidłowo wdrożyć nowy system opłat drogowych w dużych przedsiębiorstwach transportowych.

Początkowo miał on trwać jedynie trzy tygodnie, co zdaniem wielu ekspertów branży było stanowczo zbyt krótkim okresem na prawidłowe przejście przewoźników do nowego systemu. Biorąc pod uwagę, że floty niektórych firm liczą sobie kilkaset pojazdów, które dodatkowo przemieszczają się po całej Europie, zaimplementowanie nowego systemu mogłoby być niewykonalne w tym terminie. Jednocześnie kary za brak prawidłowego opłacania dróg, po zakończeniu okresu przejściowego byłyby nakładane w normalnym trybie, co mogłoby słono kosztować nie tylko rodzime firmy transportowe, ale także zagranicznych przewoźników. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem problemu okazało się przesunięcie terminu, w którym viaTOLL przestaje działać.

Posłowie zagłosowali za wydłużeniem okresu przejściowego do 30 września.

W tej sprawie 15.04.2021 odbyło się głosowanie w Sejmie. Posłowie procedowali nad nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym. Zagłosowali za wydłużeniem do 30 września okresu przejściowego, w którym jednocześnie funkcjonować będą oba systemy (viaTOLL oraz e-TOLL). Przepisy czeka jeszcze głosowanie w Senacie.

Niezmienione zostają pozostałe daty związane z wdrożeniem e-TOLL w Polsce. Rejestracja elektroniczna do systemu ma wystartować w drugiej połowie maja, a możliwość płacenia za drogi z wykorzystaniem nowej metody ma być udostępniona od pierwszej połowy czerwca. Dodać należy, że za drogi będzie można płacić używając aplikacji mobilne e-TOLL PL, która w swoim działaniu przypominać tę wykorzystywaną w systemie SENT.

Wątpliwości wokół systemu e-TOLL

Środowiska transportowe oraz organizacje takie jak Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce czy Polska Unia Transportu nie kryją swojego krytycznego podejścia zarówno do niektórych rozwiązań samego systemu e-TOLL, jak i sposobu jego wdrożenia. Wątpliwości budziły np.:

  • zbyt krótki okres przejściowy, który przedsiębiorstwa mogłyby wykorzystać na testy i wdrożenie systemu;
  • brak dedykowanych rozwiązań sprzętowych – KAS nie zaproponowała urządzenia OBU, które miałoby obsługiwać system;
  • problemy z dostępnością komponentów koniecznych do konstrukcji nowych urządzeń OBU, które zgłaszają wskazani przez KAS podwykonawcy;
  • funkcjonowanie dedykowanej aplikacji mobilnej jako alternatywy dla urządzenia OBU;
  • przerzucenie ryzyka i kosztów związanych ze złym funkcjonowaniem systemu na przewoźników, którzy musieliby płacić kary, za niewłaściwe uiszczanie opłat drogowych.

Wymienione wyżej problemy stanowią jedynie wąski wycinek zgłaszanych przez środowisko transportowe wątpliwości. Szczęśliwe najważniejszy kłopot, czyli brak czasu na wdrożenie i testy, może wkrótce przestać obowiązywać, dzięki oczekiwanej i omawianej wyżej nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym.

Powrót do wszystkich artykułów