FTL i LTL – wskazujemy różnice

Firmy produkcyjne czy dystrybutorzy planując swoje dostawy, stoją przed wyborem optymalnych rozwiązań transportowych. Często decydujące są specyfika i wolumen towarów. Tu wchodzą w grę pojęcia transportu FTL oraz LTL. W tym artykule postaramy się rozwiać wątpliwości dotyczące tych podstawowych terminów, funkcjonujących w branży TSL.

  • Tekst dotyczący porównania FTL vs LTL stanowi kontynuację serii wyjaśniającej fundamentalne terminy branżowe. W jego ramach pisaliśmy już o znaczeniu centrów logistycznych, różnych metodach składowania towarów czy dziennym czasie pracy kierowcy.
  • Definicja: transport FTL (Full Truck Load) – przewozy „całopojazdowe”, które wykorzystują pełnię możliwości załadowczych naczepy lub przyczepy.
  • Definicja: transport LTL (Less than Truckload) – przewozy towarów drobnicowych, które nie wypełniają całej przestrzeni ładunkowej w naczepie lub przyczepie.

Transport FTL (Full Truck Load) – na czym polega?

Ten rodzaj transportu drogowego wiąże się nierozerwalnie z dużą ilością ładunku do przewiezienia. Jeśli dystrybutor czy firma produkcyjna dysponują towarem w znacznych ilościach, to transport drogowy FTL jest najlepszym możliwym rozwiązaniem. W tym przypadku klient otrzymuje do dyspozycji całą przestrzeń ładunkową naczepy, którą może w całości wypełnić swoim towarem. Ma to tę zaletę, że wydatnie przyspiesza operację transportową, bo w pełni załadowana ciężarówka pojedzie bezpośrednio do miejsca docelowego, które wskazane jest na dokumencie CMR. Planowanie przewozów Full Truck Load jest również mniej skomplikowane i czasochłonne, co dodatkowo skraca czas od wpłynięcia zlecenia do jego realizacji.

Transport FTL (Full Truck Load) - definicja Rozwiązanie stosuje się zarówno do dużych ilości towarów (wypełniających fizyczną przestrzeń w pojeździe), jak również do ładunków ciężkich, które wykorzystują w pełni DMC oferowane przez zestaw ciężarowych. Klient płaci za całą przestrzeń ładunkową, ale ma gwarancję, że przewód zostanie wykonany w możliwie najkrótszym czasie. Stąd transport FTL wykorzystywany jest również przez branżę spożywczą, której zależy na redukcji transit-timeu towarów o krótkim terminie przydatności do spożycia. Pojazd nie zatrzymuje się po drodze, więc jest szybciej na miejscu.

Transport LTL (Less Than Truckload/Less Than Load) – co to znaczy?

Przewozy tego rodzaju zwykle wykorzystują klienci dysponujący towarem lekkim i w niewielkich ilościach. Nie ma potrzeby, by angażować cały zestaw ciężarowy, gdy do przewiezienia mamy jedynie dwie palety ładunku drobnicowego. W takiej sytuacji przewoźnik może odebrać przesyłkę, a zleceniodawca zapłaci jedynie za część frachtu, którą zajmuje jego towar. W takim wypadku przewozy Less Than Truckload to znaczna oszczędność, która nie obędzie się jednak bez pewnych kompromisów. Transport drogowy LTL - Less Than Truckload Najważniejsze jest wydłużenie czasu przejazdu, związane z tym, że firma transportowa – chcąc np. redukować puste przebiegi – będzie organizowała dodatkowe załadunki u innych klientów. W związku z tym kierowca będzie doładowywał lub rozładowywał ładunki na trasie, co wydłuży transit-time. Dłuższy może okazać się również czas planowania przewozu Less Than Load, ponieważ przewoźnik musi uwzględniać dodatkowe punkty załadunkowe/rozładunkowe na trasie przejazdu. Inną nazwą powszechnie stosowaną w kontekście tego typu przewozów jest PTL (Partial Truck Load). Terminy stosuje się zamiennie.

Transport FTL vs LTL – co wybrać?

Metoda wykonywania przewozów musi być ściśle skorelowana z wymaganiami klienta – to główna rzecz, która powinna determinować, czy wybierzemy opcję Full Truck Load, czy też Less Than Truckload. Dobry wybór odpowiedniego rozwiązania zwykle jest częścią usługi rzetelnego operatora logistycznego. Konsultacje w tym zakresie odbywają się zwykle jeszcze przed nawiązaniem współpracy. Sukces w tym obszarze gwarantuje doświadczony operator logistyczny, który oferuje pełnie możliwości transportowych.

Powrót do wszystkich artykułów