Kierowca gotowy na zimę – 8 prostych porad

Zima nie rozpieszcza kierowców zawodowych. Niskie temperatury, śliskie drogi czy wszechobecne błoto pośniegowe skutecznie utrudniają pracę. Jednak sezon zimowy jest również wyzwaniem dla pojazdów ciężarowych. Co zrobić, żeby uniknąć opóźnień w dostawach i zapewnić bezpieczeństwo na drogach? Mamy kilka porad.

Jednym z najważniejszych probierzy jakości firmy transportowej jest punktualność dostaw. Dostarczenie towaru w określone miejsce i w umówionym czasie może okazać się niewykonalne, gdy zawiedzie sprzęt. Zimą o usterkę nietrudno, więc przewoźnicy starają się przygotować flotę pojazdów na sezon mrozów i śnieżyc. W tym obszarze wiele zależy również od kierowcy. A należy pamiętać, że sprawna ciężarówka czy ciągnik siodłowy z naczepą to również większe bezpieczeństwo na drogach.

Porada 1 – wykonaj serwis i konserwację ogrzewania postojowego

Od sprawnego funkcjonowania ogrzewania postojowego zależy nie tylko komfort kierowcy, ale także jego bezpieczeństwo. Zimą, przy ujemnych temperaturach, system ogrzewania w ciężarówce jest kluczowy. Można łatwo zadbać o jego niezawodność. Wystarczy przez cały rok wykonywać jego konserwację. Również latem!

Podzespoły ogrzewania postojowego nie lubią bezczynności. Jeśli zatem nie używamy urządzenia musimy go czyścić. Na szczęście nie trzeba go rozkręcać. Wystarczy włączyć proces automatycznego czyszczenia. Producent zaleca wykonywać je co 30 dni. To szczególnie ważne, gdy nie korzystamy z ogrzewania postojowego, bo wtedy jest duże ryzyko, że jego podzespoły – szczególnie palnik – mogą zajść rdzą. Skorodowany palnik uniemożliwi włączenie systemu ogrzewania, gdy będziemy tego potrzebowali.

Porada 2 – sprawdź stan akumulatorów i wymień niesprawne

Trudności z uruchomieniem pojazdu mogą skutecznie opóźnić każdą dostawę. Dlatego konieczność regularnego weryfikowania sprawności akumulatorów w pojazdach ciężarowych jest oczywista.  To szczególnie ważne zimą, gdy baterie dostają w kość szczególnie mocno. Negatywnie oddziałują na nie ujemne temperatury. Dodatkowo zimą kierowcy dłużej używają światła w kabinie. Działają też lodówka, ogrzewanie postojowe, laptopy, tablety i inne urządzenia, które wykorzystują prąd.

Kierowca może sprawdzić napięcie akumulatora z poziomu komputera pokładowego. Weryfikację stanu baterii należy przeprowadzić jeszcze przed uruchomieniem silnika, najlepiej po zakończonym odpoczynku dobowym. Jeśli okaże się, że napięcie akumulatorów plasuje się poniżej 24V, to należy bacznie przyglądać się temu tematowi w najbliższych dniach i wykonać kilka podobnych testów. W sytuacji, gdy napięcie będzie nadal poniżej 24V, np. na poziomie 23,8V, to należy zgłosić ten problem w serwisie. Tam wykonane zostaną testy obciążeniowe baterii, po których jasne stanie się, czy potrzebna będzie ich wymiana.

Porada 3 – stosuj derpesator paliwa,

W oleju napędowym nieprzystosowanym do niskich temperatur może wytrącić się parafina. Dlatego na polskich stacjach paliw w okresie zimowym sprzedaje się nieco inny olej napędowy niż latem. Paliwo musi gwarantować sprawne funkcjonowanie pojazdów silnikowych nawet przy -20 stopniach Celsjusza. Chodzi m.in. o tzw. temperaturę blokady zimnego filtra. Tam, gdzie „letnie” paliwo mogłoby wytrącić parafinę i unieruchomić silnik, jego zimowa wersja będzie nadal sprawnie go napędzać.

Polskie czy Niemieckie stacje paliw dbają o to, by zimą ich klienci nie utknęli w połowie drogi przez „zamarznięty” olej napędowy. Nic dziwnego, bo obligują je do tego przepisy. Jednak transport międzynarodowy nie sprowadza się do podróży po Europie Środkowej, a ciężarówki wypuszczają się znacznie dalej, np. do Hiszpanii. Tam na stacjach paliw nie ma już „zimowego” oleju napędowego, bo mrozy na Półwyspie Iberyjskim stanowią rzadkość. Z uwagi na to kierowca, który zimą tankuje do pełna np. gdzieś w Andaluzji, musi upewnić się, że jego paliwo nie zamarznie, gdy ten dotrze do skutej lodem Polski. Gwarancję tę daje dolanie depresatora do zbiornika z paliwem. Nie można o tym zapomnieć.

Porada 4 – zadbaj o intercooler i inne podzespoły pojazdu

Zimą największym wrogiem ciężarówki jest woda, która – zamarzając w różnych zakamarkach – potrafi unieruchomić pojazd na dobre. Problemy sprawia w intercoolerze powietrznym, osuszaczu, ale także w separatorze czy zbiornikach paliwa. Przed sezonem zimowym należy upewnić się, że w żaden z newralgicznych podzespołów pojazdu nie zostanie zimą sparaliżowany przez zamarzającą wodę.

Porada 5 – przygotuj łańcuchy śniegowe

Antypoślizgowe łańcuchy to często jedyny sposób, by pokonać ośnieżony czy oblodzony odcinek drogi. Szczególnie przydatne są na wzniesieniach, a bywa, że niektóre odcinki dróg obwarowane są wymogiem stosowania łańcuchów na kołach. Przed zimą koniecznie trzeba sprawdzić ich stan. Szczególnie istotne jest, żeby łańcuchy nie były pozrywane. Kłopotem może być również nadmierna korozja. Bardzo ważne, by jeszcze zanim chwyci mróz potestować zakładanie łańcuchów na koła. To dość trudna sztuka, której lepiej nie wykonywać pierwszy raz w życiu w śniegu po pas.

Porada 6 – zweryfikuj stan opon i bieżnika

Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, że dobry stan ogumienia jest fundamentem bezpieczeństwa w transporcie drogowym. Zimą ten temat jest podwójnie ważny. Przed każdym sezonem kierowca powinien zweryfikować grubość bieżnika opon w całym swoim zestawie oraz sprawdzić ich ogólny stan. Wszystkie ewentualne wątpliwości należy natychmiast zgłaszać do serwisu.

Porada 7 – sprawdź płyn chłodniczy

Podczas przedzimowego przeglądu każdy dobry serwis pojazdów ciężarowych sprawdzi jakość płynu chłodniczego. Istotne jest temperatura zamarzania płynu, który jest w chłodnicy. Jeśli będzie za wysoka, to istnieje ryzyko uszkodzenia silnika lub układu chłodzenia. Zwyczajnie płyn w chłodnicy zgęstnieje albo nawet zamarznie, uniemożliwiając wymianę ciepła. Dlatego przed zimą serwis musi sprawdzić temperaturę zamarzania płynu w chłodnicy i jeśli ta będzie zbyt wysoka, to dolewa się specjalny koncentrat. Wtedy nie będzie zaskoczenia w trasie, a o to przecież chodzi

Porada 8 – zabezpiecz drzwi przed mrozem

Przed zimą warto też zainteresować się drzwiami w ciężarówce. W czasie mrozu mogą przymarznąć, co skutecznie utrudni nam dostanie się do kabiny. Szczególnie po dłuższym, weekendowym postoju. Możemy tego uniknąć smarując uszczelki specjalnymi preparatami z silikonem oraz spryskując rygle smarami w sprayu.

Powrót do wszystkich artykułów