Kontenery morskie – standardowy „dry van”
22.07.2020Uniwersalny typ kontenera przystosowany jest do wykonywania najszerszej gamy zadań transportowych. Jego cechy sprawiają, że jest najbardziej powszechnie wykorzystywanym środkiem transportu w logistyce morskiej.
Nazewnictwo: w zależności od armatora czy regionu kontenery uniwersalne określane są jako general purpose (ang. do użytku ogólnego) lub „dry van”. W odniesieniu do nich funkcjonuje również określenie kontener standardowy.
Wykorzystywane są w transporcie morskim do przewozu wszelkich rodzajów ładunków drobnicowych. Transportuje się w nich towar w paczkach, opakowaniach z kartonu, skrzyniach, workach, paletach, balach oraz bębnach. Po wprowadzeniu przeróbek wykorzystuje się je również do przewozu ładunków sypkich w big bagu oraz ciekłych przy użyciu tzw. flexitanków. W kontekście przewozów realizowanych z pomocą kontenerów warto dowiedzieć się też, co to jest transport intermodalny oraz co robi się z pustym kontenerem morskim.
Budowa kontenerów uniwersalnych „dry van”
Konstrukcja kontenerów do transportu morskiego „dry van” wykonana jest ze stali, a jej głównymi elementami są podstawa oraz narożne słupki. Te drugie stanowią najbardziej wytrzymałą część kontenera, ponieważ oddziałują na nie siły związane z podnoszeniem, stawianiem oraz mocowaniem go na statku. Najsłabszą częścią kontenera jest natomiast dach, na którym nie wolno przechowywać towarów. Ściany oraz podłoga wyposażone są w uchwyty, które służą do mocowania ładunku. Na osobną wzmiankę zasługują wodoszczelne drzwi kontenera, które wiszą na zawiasach przymocowanych do słupków.
Wymiary kontenera morskiego
Kontenery morskie (uniwersalne) występują w kilku różnych wymiarach: 20’ DV, 40’ DV, 40’ HC oraz 45’ HC. Istnieją jeszcze kontenery 40’ lub 45’ HCPW, które dostosowane są do przewozu ładunku na europaletach – o nich napisaliśmy osobny artykuł, z którego dowiecie się, ile palet wchodzi do kontenera morskiego.
TEU – (twenty-foot equivalent unit) – nazwa pochodzi od wymiarów standardowego 20 stopowego kontenera. Jest używana jako jednostka pojemności w transporcie morskim.
Kontener morski: wymiary 20’ DV standard (1 TEU)
Podstawowa jednostka ładunkowa w transporcie morskim. Jego średnia ładowność wynosi 21,8 tony.
Kontener morski: wymiary 40’ DV standard (2 TEU)
Jednostka transportowa o zwiększonych rozmiarach. Zajmuje dwa miejsca kontenerowe (2 TEU). Ładowność sięga około 26 ton.
Kontener morski: wymiary 40’ oraz 45’ HC High Cube (2 TEU)
Oferuje około 10 m3 dodatkowej przestrzeni ładunkowej w porównaniu do standardowego kontenera „dry van” 40’. Długi i podwyższony kontener standardowy wykorzystywany jest do przewozu ładunku o wysokości uniemożliwiającej załadunek do standardowej jednostki transportowej. Zwykle służy do przewozu lekkich i przestrzennych towarów. UWAGA: średnia ładowność to 26,5 tony.
Ten podtyp kontenera „dry van” jest podwyższony oraz o 5 stóp dłuższy, co pozwoliło na uzyskanie dodatkowych 20 m3 przestrzeni ładunkowej względem standardowej jednostki 40’. Dla kontenerów tego typu średnia ładowność 26 ton.
Logistyka morska – dowiedz się więcej: