Korekta paliwowa – czy potrzebne jest rozwiązanie systemowe?

Udział paliwa w kosztach firm transportowych jest na tyle duży, że nagły skok ceny oleju napędowego wprowadził znaczny niepokój w branży. Niektórzy przewoźnicy stoją obecnie w obliczu utraty rentowności. Co to jest korekta paliwowa i czy to szansa na normalizację?

  • Ostatni skokowy wzrost cen wywołał debatę o korekcie paliwowej, jako jednym z gwarantów dalszego płynnego funkcjonowania transportu.
  • Urealnienie kosztów transportu w odniesieniu do ceny paliwa, to główny i jedyny cel korekty paliwowej. Mechanizm działa w dwie strony.
  • W Hiszpanii przewoźnicy wywalczyli obowiązek zawierania klauzuli paliwowej w umowach transportowych. W Belgii apelują o to środowiska zrzeszające przewoźników. Czy potrzebne są rozwiązania systemowe?

Fala drogiego paliwa topi transport w Europie

W zależności od rodzaju wykonywanych przewozów oraz kierunków operacyjnych, udział paliwa w kosztach prowadzenia działalności transportowej oscyluje pomiędzy 30%, a nawet 50%. Natomiast marże przewoźników rzadko przekraczają 5%. Takie okoliczności sprawiają, że branża jest bardzo wrażliwa na wszelkie fluktuacje cen paliw, a zmiany z ostatnich tygodni były dla niej wyjątkowo silnym szokiem.

 

Korekta paliwowa - co to jest

Nic dziwnego, bo w zasadzie z dnia na dzień cena oleju napędowego w hurcie wzrosła z 5,2 zł do 7,7 zł. Taka podwyżka dla wielu przedsiębiorców oznaczała skurczenie się marży do zera (często nawet poniżej tego poziomu), a co za tym idzie, utratę rentowności. W takiej sytuacji znalazły się szczególnie małe firmy, które świadczą swoje usługi na długoterminowych kontraktach na podstawie umowy pozbawionej klauzuli paliwowej. Przewoźnicy muszą renegocjować stawki, co jest długotrwałym procesem, a każdy dzień generuje ogromne straty.

Korekta paliwowa działa w dwie strony

Urealnienie kosztów transportu w odniesieniu do cen paliwa jest bardzo ważnym mechanizmem, wspomagającym płynne funkcjonowanie transportu. Trzeba pamiętać, że – niezależnie od sytuacji – logistyka i przewozy towarów są kluczową gałęzią globalnej gospodarki. Ten prosty fakt udowodniła pandemia, a teraz potwierdza go wojna w Ukrainie.

Klauzula paliwowa jest domeną największych przedsiębiorstw transportowych, które odpowiednie zapisy standardowo implementują w umowach z klientami. Pozwala im na to np. silna pozycja w branży. Wiele mniejszych firm – w obliczu zmian ceny paliwa –  musi polegać na renegocjowaniu kontraktów długoterminowych. Podobnie z resztą robią ich klienci, którzy również chcą zmiany stawek, gdy paliwo tanieje. Działo się tak np. na początku pandemii koronawirusa, kiedy ceny na stacjach były bardzo niskie.

Dzięki korekcie paliwowej zmiana stawki za fracht w ramach konkretnej umowy transportowej dokonuje się automatycznie i nie wymaga dodatkowych negocjacji. Stosując uzgodnione schematy naliczania korekty oraz okres aktualizacji stawek (kwartalny, miesięczny, tygodniowy) redukuje się przeniesienie ryzyka tylko na jedną ze stron umowy oraz ogranicza się konieczność renegocjacji kontraktów.

Cena paliwa pod kontrolą – systemowe rozwiązania w Europie

Ostatnie zmiany w Hiszpanii sprawiają, że ten kraj staje się powoli rajem dla przewoźników. Na uwagę zasługują przepisy nakładające sankcje na magazyn za zbyt długie oczekiwanie kierowcy na operację przeładunkową albo wpisanie obowiązku zawierania umów z klauzulą paliwową. Nowe hiszpańskie prawo nakazuje rewizję stawek transportowych w odniesieniu do cen oleju napędowego, która ma być elementem każdego kontraktu długoterminowego. Klauzuli paliwowej nie można uniknąć ani wykasować z umowy.

Ten kierunek prawodawstwa jest również brany pod uwagę przez środowiska transportowe w Belgii. Tamtejsze organizacje stowarzyszające przewoźników (Febetra, TLV oraz UPTR) zaapelowały o wprowadzenie podobnych przepisów. Belgowie apelują, że samo obniżenie podatków paliwowych – zastosowane również w Polsce – jest jedynie półśrodkiem o krótkoterminowym działaniu.

Jak jeszcze szukać oszczędności? Przeczytaj nasz tekst o ograniczeniu spalania w ciężarówkach.

Powrót do wszystkich artykułów