Czy firmie produkcyjnej opłaca się utrzymywać własny transport?
27.08.2020Tabor pojazdów ciężarowych funkcjonujący w ramach firmy produkcyjnej, daje poczucie kontroli nad przepływem produktów, których transport wydaje się elastycznie dostosowywać do potrzeb przedsiębiorstwa. W rzeczywistości jednak własna flota wiąże się z ogromnymi kosztami stałymi, na których poniesienie musimy się godzić. Można ich jednak uniknąć.
Firma transportowa – czy warto? Najważniejsze zalety
Najważniejszymi plusami założenia i prowadzenia własnego działu transportu w firmie produkcyjnej są kontrola i elastyczność przewozów. Pojazdy ciężarowe mogą czekać aż produkcja wypuści partię towaru, by natychmiast rozdystrybuować go przykładowo po całej Europie. Czy jest to rozwiązanie dogodne dla właściciela firmy produkcyjnej?
Z jednej stron niewątpliwie tak. Dysponując flotą ciężarówek producent kupuje sobie pewność, że jego produkt zawsze wyjedzie z magazynu wtedy, gdy będzie taka potrzeba. Niektórzy, w ramach plusów własnego taboru pojazdów ciężarowych, wymieniają jeszcze możliwość umieszczenia reklamy przedsiębiorstwa na naczepach. Nasuwa się jednak pytanie, czy podobne podejście do dystrybucji pozbawione jest wad i czy może się bilansować w porównaniu ze zlecaniem zadań transportowych operatorowi zewnętrznemu. Tutaj temat zaczyna się komplikować.
Szukasz doświadczonego operatora logistycznego? Sprawdź naszą ofertę!
Koszty prowadzenia firmy transportowej
Zastanawiając się nad tym, czy transport się opłaca i czy warto utworzyć własną flotę pojazdów ciężarowych z zamiarem przewożenia produktów stworzonych w naszym przedsiębiorstwie, musimy wziąć pod uwagę szereg kosztów stałych, od których nie sposób się uchylić. Całe przedsięwzięcie można rozpatrywać w bardzo różnych skalach (licząc od kilku do kilkudziesięciu, a nawet kilkuset zestawów ciężarowych), jednakże zadania związane z prowadzeniem własnego transportu są zwykle bardzo podobne.
Tabor pojazdów ciężarowych
Największy udział w kosztach prowadzenia firmy transportowej ma zakup oraz utrzymanie taboru ciężarówek. Tutaj głównymi kosztami stałymi będą leasing, koszty serwisu oraz ubezpieczenia (OC, OCP i AC). Rzecz jasna w zależności od liczby pojazdów wysokość kwoty, którą przyjdzie nam miesięcznie wydawać za utrzymanie taboru, będzie się zmieniała. W tym miejscu artykułu nie bierzemy jeszcze pod uwagę, że firma będzie musiała delegować kogoś do zadań związanych ze zorganizowaniem i obsługą taboru.
Kierowcy
Obecnie kierowcy są najbardziej deficytowym zawodem na rynku pracy. Z uwagi na to, stale rosną ich wymagania finansowe, a sam zawód cechuje się jednym z najwyższych w Polsce współczynników rotacji. Zwyczajnie kierowcy mają swobodę w poszukiwaniu firm, które zaoferują dogodne dla nich warunki pracy, a w tym finanse. Zatrudnianie kierowców wiąże się zatem z dużym kosztem, który generują ich wynagrodzenia oraz działania HR, mające na celu utrzymanie zatrudnienia w firmie transportowej. Czy warto inwestować? Warto jeśli utrzymasz poziom umożliwiający płynność i elastyczność transportu.
Pracownicy biurowi
Obsługą taboru ciężarówek oraz zlecaniem pracy kierowcom muszą zająć się pracownicy biurowi, którzy będą mieli pełne ręce roboty, by utrzymać żądaną elastyczność przewozów. Należą do nich:
- spedytorzy, których zadaniem będzie planowanie transportu. Ich liczba zależy od liczby pojazdów, które będą musieli obsługiwać. Przy większym zespole, konieczna będzie również osoba zarządzająca transportem;
- pracownik techniczny, który odpowiada za stan podzespołów pojazdów w taborze. Jego obecność jest bardzo ważna, z uwagi na bezpieczeństwo, ale także płynność działania łańcucha dostaw. Często psujące się i uziemione pojazdy ciężarowe jej nie zapewnią;
- rozliczeniowiec, który będzie wyliczał wynagrodzenie kierowców oraz zadba o to, by nie przekraczali wyznaczonych przepisami norm czasu pracy;
- handlowiec, którego zadaniem będzie zapewnienie naszym pojazdom ładunku na powrót do bazy. Pamiętajmy, że produkty stworzone w naszym przedsiębiorstwie, wieziemy do klienta tylko w jedną stronę, dlatego musimy zadbać o to, by w drodze powrotnej ciężarówki nie jechały na pusto, gdyż jest to skrajnie nieopłacalne.
Systemy zarządzania transportem
W dzisiejszych czasach efektywne zarządzanie transportem wymaga wysiłku wielu osób i często jest niemożliwe, albo bardzo trudne, bez specjalnych narzędzi cyfrowych, które pomagają zorientować się w sytuacji panującej w naszym przedsiębiorstwie i przewidzieć koszty prowadzenia firmy transportowej.
Opłaty drogowe – koszt zmienny
Wszystkie drogi ekspresowe w Europie są płatne. Musimy liczyć się z tym kosztem, jeśli chcemy prowadzić nasz transport po autostradach.
Paliwo – koszt zmienny
Biorąc pod uwagę pokonywanie szacunkowo średniej odległości 10 tys. km miesięcznie, koszt paliwa będzie oscylował wokół 12 tysięcy złotych za jeden pojazd w taborze. Jednakże pojazd ciężarowy, który nie wykonuje przewozów, nie będzie generował kosztów związanych z paliwem
W zasadzie każdy dzień funkcjonowania taboru generuje koszty, które ponosi nasze przedsiębiorstwo, bez względu na to, czy ciężarówki jeżdżą czy stoją.
Z powyższej wyliczanki jasno wynika, że właściciel firmy produkcyjnej decydujący się na własny tabor pojazdów ciężarowych, podejmuje wyzwanie stworzenia miniaturowej – a często nawet pełnowymiarowej – firmy transportowej, w ramach struktur własnego przedsiębiorstwa. W zasadzie każdy dzień funkcjonowania taboru generuje koszty, które ponosi nasze przedsiębiorstwo, bez względu na to, czy ciężarówki jeżdżą, czy stoją. Koszty takiego przedsięwzięcia mogą być gigantyczne, co pokazuje nasze szacunkowe wyliczenie, przedstawione na infografice, którą można pobrać wypełniając formularz na dole strony.
Z nami zapłacisz tylko za to co przewieziesz. Nie czekaj i zamów transport w Omedze Pilzno.
Firma produkcyjna staje się przewoźnikiem
Choć koszty utrzymania ciężarówki w firmie produkcyjnej są bardzo duże, to z pewnością wielu przedsiębiorców decydujących się na utworzenie własnego taboru w mniejszym lub większym stopniu zdaje sobie z nich sprawę. Chcąc osiągnąć kontrolę nad przewozami oraz elastyczne dostosowanie ich do własnych potrzeb niektórzy decydują się na ich poniesienie. Bardzo często okazuje się jednak, że potrzeby transportowe przedsiębiorstwa nie są w stanie zapewnić „pracy” wchodzącym w skład firmy ciężarówkom.
Najważniejszym przykładem będzie tutaj wspomniana już konieczność zapełnienia przestrzeni ładunkowej naczep, które będą wracały od klienta. Przykładowo wysyłając produkty do Anglii z wykorzystaniem naszych pojazdów ciężarowych, musimy liczyć się z tym, że w drodze powrotnej powinniśmy wypełnić ich naczepy, by trasa bilansowała się finansowo. Powrót z Anglii na pusto stanowiłby czysty i nieuzasadniony koszt, na który nie możemy sobie pozwolić. Potrzebny jest zatem dział handlowy, który zapewni ładunki dla naszych pojazdów.
Od tego jest już niedaleka droga do organizowania przewozów pojazdom, które aktualnie nie są wykorzystywane do transportu produktów naszego przedsiębiorstwa. Wtedy konieczne są już większe zasoby osób sprzedających przestrzeń ładunkową, które będą przeczesywać giełdę w poszukiwaniu odpowiednich zleceń. Firma produkcyjna staje się zatem przewoźnikiem, który musi konkurować z innymi (bardziej doświadczonymi i skupionymi na branży TSL) przedsiębiorstwami transportowymi, by zbilansować rosnące koszty utrzymania taboru. Można jednak łatwo tego uniknąć.
Elastyczny transport jest nadal możliwy. Wystarczy podjąć współpracę z doświadczonym operatorem logistycznym, który go zapewni.
Koszty prowadzenia firmy transportowej – czy warto?
Po przeczytaniu tego artykułu czytelnik może dojść do wniosku, że koszty prowadzenia firmy transportowej, która dysponuje taborem ciężarówek, mogą być naprawdę wysokie. Poza finansami pochłania zatem ogrom zasobów ludzkich oraz czasu, który przedsiębiorstwo mogłoby poświęcić na doskonalenie własnego produktu czy procesu produkcji, miast uczyć się zawiłości branży TSL.
Biorąc to wszystko pod uwagę można stanowczo stwierdzić, że niezwykle trudno jest zbilansować wydatki związane utrzymaniem własnej floty, działającej w ramach przedsiębiorstwa produkcyjnego. Jednakże elastyczny transport jest nadal możliwy. Wystarczy podjąć współpracę z doświadczonym operatorem logistycznym, który go zapewni.