Podsumowanie roku w transporcie drogowym – doświadczenia Omegi Pilzno
31.12.2024Rok 2024 był dla branży transportu drogowego czasem wyzwań, które wystawiły na próbę wytrzymałość zarówno przewoźników. Choć sektor odczuł skutki dekoniunktury gospodarczej oraz rosnących kosztów, to jednocześnie stał się polem doświadczeń, które mogą wpłynąć na przyszłość branży.
W artykule przyjrzymy się kluczowym wyzwaniom, jakie towarzyszyły transportowi drogowemu w mijającym roku. Omówimy, jakie tendencje kształtowały rynek oraz jakie strategie pozwalały przetrwać trudne czasy. Ważną część artykułu poświęcimy także doświadczeniom Omegi Pilzno, jako jednej z największych, polskich firm transportowych.
Czynniki kształtujące transport drogowy w 2024 roku
Rok 2024 przyniósł szereg zmian i wyzwań, które miały kluczowy wpływ na kondycję branży transportowej. Do największych obciążeń dla przewoźników można zaliczyć w pierwszej kolejności drastyczny wzrost kosztów operacyjnych, spowolnienie gospodarki europejskiej, szczególnie niemieckiej, czy konkurencję ze strony przewoźników z Ukrainy.
Skokowy wzrost kosztów świadczenia usług transportowych dobrze obrazują podwyżki opłat drogowych w Niemczech. U naszych zachodnich sąsiadów opłaty autostradowe wzrosły aż o 85%, co szczególnie dotknęło przewoźników realizujących przewozy międzynarodowe. Przykładowy przejazd z Drezna do Düsseldorfu i z powrotem kosztował około 1900 złotych. Dodatkowo wdrożenie unijnego pakietu mobilności wymusiło dostosowanie wynagrodzeń kierowców do nowych standardów, co zwiększyło koszty pracy w Polsce i innych krajach UE. Również skutkiem postanowień pakietu, konieczne było dostosowanie urządzeń rejestrujących w ciągnikach siodłowych. Floty liczące kilkaset ciężarówek, musiały liczyć się z milionowymi wydatkami na modernizację tachografów.
Ogólna dekoniunktura w Europie, w tym recesja w Niemczech, spowodowała spadek ilości ładunków do przewiezienia. Kryzys wpłynął na ograniczenie eksportu oraz zmniejszenie zapotrzebowania na transport w kluczowych sektorach, takich jak branża przetwórstwa metalu, przemysł motoryzacyjny i maszynowy.
Transportowi nie pomagają również wysokie koszty paliw, wynikające z napięć geopolitycznych oraz kosztów transformacji energetycznej. olski rynek zmagał się także z napływem przewoźników z Ukrainy, którzy realizowali przewozy po niższych kosztach, omijając niekiedy przepisy unijne. Taka sytuacja zaostrzyła konkurencję, zwłaszcza w segmencie małych i średnich firm.
Doświadczenia Omegi Pilzno
Dla Omegi Pilzno rok 2024 był czasem intensywnej pracy nad utrzymaniem stabilności operacyjnej w trudnych warunkach rynkowych. Kluczowe w tym zakresie jest oparcie struktury na bezpośredniej współpracy z dużymi, stałymi klientami, co zapewnia przewidywalność i stałość zleceń. Dzięki temu Omega Pilzno unika korzystania z pośredników, co pozwala na budowanie bezpośrednich relacji z klientami i oferowanie konkurencyjnych stawek. Taka strategia była szczególnie ważna w obliczu rosnących kosztów operacyjnych i presji na redukcję marż.
Stała współpraca z kontrahentami umożliwiła firmie efektywne planowanie tras oraz optymalizację wykorzystania floty. Dzięki temu Omega Pilzno utrzymała swoją pozycję jako zaufany partner logistyczny, nawet w trudnych warunkach gospodarczych.
Na optymalizację działalności wpłynęły także działania wewnętrzne, związane z analizą kosztów oraz zwiększeniem efektywności w tym zakresie. Reorganizacja struktury kosztowej ukierunkowana była na identyfikację obszarów wykazujących potencjał do optymalizacji oraz poprawę rentowności bez przenoszenia obciążeń na odbiorców usług.