Rozwiązujemy problemy z transportem (część 4) – bezpieczeństwo ładunku i jakość transportu

Bezpieczeństwo w kontekście drogowego transportu towarów można rozumieć na wiele różnych sposobów. Przede wszystkim to niezawodność dostaw, która daje klientowi możliwość spokojnego planowania produkcji czy sprzedaży. Innym wymiarem jest bezpieczeństwo samego ładunku oraz redukcja zagrożeń związanych utrzymaniem jego właściwości przez całą procedurę transportu.

 

Niezależnie od tego, jak rozumiemy bezpieczeństwo przewozów, zwykle sprowadza się ono do jakości usług transportowych. Choć brzmi to bardzo górnolotnie, to dotyczy bardzo podstawowych aspektów funkcjonowania przewoźników, które jednak często są zaniedbywane. Zanim opiszemy metody zabezpieczenia interesów klienta branży transportowej, warto poznać zagrożenia, które generuje „droga”.

Zagrożenia dla jakości usług transportowych i bezpieczeństwa ładunku

Warto zacząć od tego, że wielu zagrożeń, które czekają nasz towar na drodze po prostu nie da się uniknąć. Wypadek niebędący winą kierowcy czy opóźnienie na skutek klęski żywiołowej pozostają poza strefą wpływów każdego przewoźnika. Są jednak oczywiście takie obszary „zapalne”, które w pewnym stopniu można kontrolować, a czasem jest nawet szansa, by całkowicie się przed nimi zabezpieczyć. Ten zakres wiedzy jest dla nas najbardziej interesujący, bo sprawne zapobieganie „awariom”, w obszarach, którym można zapobiegać wyróżnia godnych zaufania przewoźników.

 

Co zagraża naszemu towarowi i interesom?

  • Zdarzenia drogowe – liczba wypadków drogowy w skali Europy nie maleje, pomimo stale rosnących kwot mandatów. Na jakość transportu wpływa jednak nie tylko bezpośrednie uczestnictwo w wypadku, ale także wywołane przez nie korki.
  • Awaria sprzętu przewoźnika – zepsuta ciągnik czy naczepa potrafią zniweczyć plany producenta lub dystrybutora. Usterka na drodze może nawet wpłynąć na jakość towaru!
  • Niewłaściwe zabezpieczenie ładunku – choć z reguły za ten obszar odpowiada załadowca, to często kierowca dokonuje zabezpieczenia. Skutki niewłaściwego unieruchomienia ładunku mogą wykraczać poza straty materialne, bo stanowią realne zagrożenie na drogach.
  • Niedostosowanie środka transportu – dotyczy różnych rodzajów towarów, które mają specyficzne wymagania. Najlepszym przykładem jest świeża żywność, ale nawet opony muszą być transportowane we właściwych warunkach.
  • Kradzieże towaru – w Europie działają szajki złodziei, specjalizujące się w okradaniu pojazdów ciężarowych.
  • Nielegalna imigracja – problem ten najbardziej kojarzy się z przejściem granicznym pomiędzy Wielką Brytanią i Francją, ale dotyczy również innych miejsc. Dobrym przykładem jest przejście pomiędzy Bułgarią i Turcją. Osoby, które wtargną do przestrzeni ładunkowej, mogą zniszczyć lub ukraść towar.

Baza Omegi Pilzno

O co powinien zadbać przewoźnik?

Firmy transportowe nie są bezradne wobec wymienionych wyższej zagrożeniom dla bezpieczeństwa towaru oraz jakości usług przewozowych. Może przeciwdziałać nawet tym aspektom, które wydają się całkiem poza zasięgiem.

 

Jak redukuje się wpływ zatorów drogowych?

Dobrym przykładem w tym kontekście są zatory drogowe, które mogą być sporym wyzwaniem w utrzymaniu terminowych dostaw. Co może zrobić w tym obszarze firma transportowa? Dużą rolę odgrywa tu przepływ informacji. Liczy się też skala operacji transportowych, prowadzona przez przewoźnika. Jeśli jego tabor liczy kilkaset ciągników, których kierowcy są w nieustannym ruchu na trasach całej Europy, to firma ma bieżący podgląd sytuacji drogowej. Kierowcy, którzy są w trasie informują swoich spedytorów o problemach, które napotkali na drodze, dzięki czemu pozostałe ciężarówki mogą z powodzeniem ominąć spowalniający transport odcinek drogi. Są jednak również bardziej wyrafinowane metody, które sprowadzają się do wykorzystania nowych technologii.

 

Ważne jest stosowanie nowoczesnych systemów telematycznych. Dzięki niemu przewoźnik ma bieżące informacje dotyczące aktualnej lokalizacji wszystkich swoich ciężarówek. Wiadomo również np. jak dużo drogi dzieli ich od celu oraz ile czasu pracy pozostało kierowcy danego dnia. Dzięki temu firma może sprawniej reagować na ewentualne trudności napotkane przez nich w trasie. Warto podkreślić również wagę właściwej organizacji współpracy planistów, dyspozytorów oraz kierowców. Sprawni planiści tworzą optymalne plany transportowe, ale nawet najdoskonalsze założenia są na nic, jeśli dyspozytorzy oraz kierowcy nie będą w stanie im sprostać.

Tabor Omegi Pilzno

Awaria sprzętu? Lepiej zapobiegać niż leczyć!

Jeśli nasz partner odpowiadający za transport drogowy dysponuje flotą nowoczesnych pojazdów ciężarowych, to mamy większą szansę, że na bezawaryjny przejazd. Eksploatacja fabrycznie nowych pojazdów nie wiąże się z koniecznością częstego serwisowania. Bardzo rzadko zdarza się również, by taki ciągnik siodłowy zepsuł się gdzieś w trasie. Szczególnie, jeśli piecze ma nad nim autoryzowany serwis. Jednak to nie wszystko.

 

Nowy tabor jest mniej awaryjny, odznacza się większą niezawodnością oraz znacznie obniżonym spalaniem w porównaniu z flotą złożoną ze starych pojazdów ciężarowych. Nie bez znaczenia jest jednak również właściwe serwisowanie sprzętu oraz odpowiedni nadzór techniczny nad nim.

Serwis pojazdów ciężarowych Omegi Pilzno

Niewłaściwe zabezpieczenie ładunku

Zwykle za ten obszar odpowiedzialny jest załadowca, ale kierowcy pojazdów ciężarowych są przeszkoleni i mają wiedzę dotyczącą właściwego unieruchomienia towaru w przestrzeni ładunkowej. Warto zauważyć, że zgodnie z przepisami kierowca nie może poruszać się po drogach publicznych pojazdem, który zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, a takim jest właśnie ciągnik z naczepą, wypełnioną niewłaściwie zabezpieczonym ładunkiem. Uchybienia w tym zakresie skutkują nie tylko uszkodzeniem towaru, ale także mogą opóźnić tranzyt.

 

Środek transportu niedostosowany do towaru

Ten temat wiąże się w pewnym stopniu z niewłaściwym zabezpieczeniem ładunku i najlepiej omówić go na przykładzie. Wyobraźmy sobie, że mamy do przewiezienia opony. Choć to towar, który nie kojarzy się z dużymi wymaganiami wobec środków transportu, to rzeczywistość jest zgoła odmienna. Skuteczny i bezpieczny przewóz opon wiąże się z koniecznością wyekspediowania naczepy np. z certyfikatem XL (wzmocnione boki oraz większa liczba desek), który umożliwia właściwe zabezpieczenie niespaletyzowanego towaru. Jeśli przewoźnik przyjedzie po opony naczepą nie spełniającą norm, może to doprowadzić zarówno do tragedii na drodze, jak i do uszkodzenia ładunku.

 

Kierowca może wiele, dlatego trzeba stawiać na doświadczenie

Można optymalizować każdy proces i przeanalizować poszczególne zmienne, ale jeśli pracownik, który realizuje zadania „w terenie” nie będzie wystarczająco sprawny, to wszystkie nasze plany spalą na panewce. Doświadczeni kierowcy będą skuteczniej przeciwdziałać wszelkim perturbacjom, które mogą czekać ich po drodze. Doskonałym przykładem w tym kontekście jest tzw. „procedura angielska”, którą należy przejść przed każdym przekroczeniem granicy z Wielką Brytanią. Dotyczy ona procederu nielegalnej imigracji oraz wtargnięć osób trzecich do przestrzeni ładunkowej pojazdu. Procedura jest jasno określona, ale jej realizacja wymaga odpowiednio przeszkolonego, doświadczonego i zdeterminowanego kierowcy. Dzięki jej właściwemu przejściu znacząco zmniejsza się prawdopodobieństwo przewiezienia kogoś do Anglii „na gapę”, co skutkowałoby opóźnieniem i oczywiście karami finansowymi.

Co powinna oferować firma transportowa, by zagwarantować bezpieczne przewozy?

  • elastyczne podejście do organizacji przewozów,
  • stała optymalizacja tras do zmieniających się warunków,
  • tabor nowoczesnych pojazdów ciężarowych,
  • dostęp do sieci serwisów rozsianych po całej Europie,
  • wykorzystanie nowoczesnych systemów informatycznych,
  • planowanie transportu oparte na wieloletnim doświadczeniu.

Pamiętaj, że możesz zadbać o swój interes!

Jeżeli uszkodzenie ładunku albo opóźnienie dostawy było skutkiem zaniedbań po stronie przewoźnika, to masz prawo oczekiwać od niego rekompensaty. Zasady wszczęcia procedury reklamacyjnej oraz rady, jak ją skutecznie przeprowadzić, opisaliśmy w poniższych materiałach.

Procedura reklamacji usług przewozowych 

Uszkodzony ładunek – odpowiedzialność przewoźnika

Opóźnienie dostawy – odpowiedzialność przewoźnika 

(VIDEO) Na palecie – Skuteczna reklamacja w 5 krokach

 

Sprawdź też nasze materiały z obszaru logistyki magazynowej:

Transport i składowanie dla branży automotive: logistyka opon

Cena magazynowania towaru. Co ją kształtuje?

7 faktów o certyfikacie BREEAM, które warto poznać

Powrót do wszystkich artykułów