Rozwiązujemy problemy w logistyce (część 2) – co jest ważne przy wycenie usług logistycznych?

W dzisiejszym newsletterze podpowiemy Ci na co zwrócić uwagę podczas negocjacji z operatorem logistycznym. Dowiesz się, które obszary waszej współpracy mają największe przełożenie na ostateczną cenę usług w ramach logistyki kontraktowej. Podpowiemy też, jakie informacje o Twoim towarze oraz wymaganiach będą interesowały przedstawicieli magazynu.

 

Pierwszym tematem, który trzeba rozważyć przed podpisaniem umowy z operatorem logistycznym jest model współpracy. Wymienić można dwa: stały oraz elastyczny. Każdy z nich ma swoje mocne i słabe strony, a wybór determinowany jest choćby przez Twoje wymagania oraz rodzaj towaru, który masz do składowania.

 

MODEL STAŁY: zasady współpracy pomiędzy operatorem logistycznym a klientem ustalone są na sztywno. Kwestie takie jak udostępniona powierzchnia oraz moce przerobowe pracowników magazynu, a także konkretne operacje, które mają wykonać są określone, a operator ma obowiązek je zapewnić. Wszystko jest zarezerwowane dla klienta.

Mocne strony: zarezerwowana przestrzeń, bezpieczny dostęp do usług magazynowych bez względu na sezon, niższa cena w porównaniu z innymi rozwiązaniami.

Słabe strony: cena magazynowania nie spada pomimo składowania mniejszej ilości towaru niż zakontraktowana.

 

MODEL ELASTYCZNY: zakłada, że klient nie ma zarezerwowanej stałej przestrzeni w magazynie, ale dzięki temu płaci tylko wtedy, gdy coś składuje. Wycena usług bazuje na określonym wcześniej cenniku. Wynagrodzenie magazynu zależy od zakresu współpracy w okresie rozliczeniowym.

Mocne strony: klient płaci tylko za usługi, które wykorzystał w rzeczywistości.

Słabe strony: wyższa cena niż w stałej współpracy, brak gwarancji dostępu do przestrzeni magazynowej.

wnętrze magazynu omegi pilzno

Jak wycenia się usługi magazynowe?

Najważniejszą usługą realizowaną przez obiekty logistyczne jest składowanie towaru. Trzeba jednak pamiętać, że zanim ładunek zostanie umiejscowiony na regale, pracownicy magazynu muszą wykonać na nim szereg czynności, należących do tzw. handlingu. Wśród wymienić należy przyjęcie i wydanie palety oraz roboczogodzina pracownika magazynu wykonującego różnego rodzaju operacje dodatkowe.

 

DOBOPALETA: przy wycenie składowania magazyny najczęściej posługują się tzw. dobopaletą, która jest opłatą za każdą rozpoczętą dobę składowania jakiejś jednostki paletowej. Oczywiście cena za dobopaletę zależy od wielu zmiennych, takich jak np. rozmiar i rodzaj palety, bo choć europalety są w zasadzie najpowszechniejsze, to nie mają monopolu.

 

Przykład: Jeśli np. 10 marca o 11:00 do magazynu wchodzi 2000 palet i rozpoczyna się ich składowanie, które potrwa do 13 marca, a cena za dobopaletę będzie wynosiła 1 złoty, to za przechowanie towaru w magazynie zapłacimy 6000 złotych.

 

OPŁATA ZA METR KWADRATOWY: określa się koszt składowania towaru na podstawie liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni magazynowej. Tę metodę stosuj się wtedy, gdy mamy do czynienia z towarem nieregularnym lub niewymiarowym, którego nie da się składować na regałach. Stawka za metr kwadratowy dotyczy jednak również towarów składowanych na niewymiarowych paletach, które są za małe, by można je rozstawić na regale.

 

OPŁATA ZA OPERACJE DODATKOWE: koszty handlingu określa się zwykle w cenniku usług dodatkowych. Ich stawka zależy w dużej mierze od kosztów pracowniczych, sezonu oraz zakresu prac, które mogą być bardzo różne.

 

Przykładowe operacje dodatkowe oferowane przez obiekty logistyczne:

  • kompletacja,
  • co-packing,
  • etykietowanie,
  • paletyzacja kontenera,
  • foliowanie palety.

Towar w magazynie Omegi Pilzno

Budowa własnego magazynu czy outsourcing

Gdy operator logistyczny przedstawia koszty swoich usług w głowie klienta może wykiełkować pomysł, by spróbować swoich sił w branży magazynowej i wybudować własny obiekt. W czasach pełnej profesjonalizacji usług możemy zagwarantować, że nie jest to najlepszy pomysł, choćby ze względy na gigantyczne koszty operacyjne.

 

Co składa się na koszt utrzymania magazynu?

Amortyzacja:

  • utrzymanie budynku,
  • utrzymanie infrastruktury i urządzeń,
  • utrzymanie sprzętu magazynowego (wózki).

 

Podatki i opłaty:

  • ubezpieczenie,
  • podatek od nieruchomości,
  • przeglądy pożarnicze.

 

Koszty zdarzeń nadzwyczajnych:

  • wypadki,
  • uszkodzenia towaru.

 

Do tego dodać należy jeszcze zużycie materiałów czy energii cieplnej i elektrycznej oraz wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników. Duże koszty generowane są również przez procesy rekrutacyjne.

 

Więcej na ten temat piszemy w tekście: Logistyka kontraktowa tańsza niż własny magazyn? – koszty utrzymania

Jesteś na etapie wyceny usług magazynowych?

Sprawdź Kartę Klienta Logistyki Magazynowej. Zawiera ona wszystkie pytania kluczowe przy wycenie, ale także istotne w procesie ich optymalizacji pod kątem potrzeb Klienta.

 

Mamy sporo materiałów dotyczących logistyki magazynowej:

Transport i składowanie dla branży automotive: logistyka opon

7 faktów o certyfikacie BREEAM, które warto poznać

Cross-docking w logistyce. Jak go wykorzystać?

(VIDEO) Jak opanować świąteczny szczyt sprzedaży? Magazyny mają na to sposoby

Powrót do wszystkich artykułów