Rozwiązujemy problemy w logistyce (część 4) – brak koordynacji obszarów transportu i magazynowania

Jeśli masz wielu dostawców i korzystasz jednocześnie z usług różnych przewoźników oraz z giełdy transportowej, to możesz mieć trudności z koordynacją procesów logistycznych. Co można z tym zrobić? Najlepszym rozwiązaniem jest współpraca z operatorem logistycznym.

 

Praca magazynów jest ściśle związana z transportem. Na bok odłóżmy oczywiste stwierdzenie, że bez dostaw obiekty logistyczne stałyby puste. W dzisiejszym Newsletterze skupimy się raczej na tym, że współpraca pomiędzy magazynami a przewoźnikami nie zawsze układa się idealnie. Może to generować szereg różnorodnych problemów. Od długiego oczekiwania na rozładunek/załadunek, przez opóźnione dostawy lub niewydolność funkcjonowania magazynu, aż po problemy z produkcją.

 

Temat dotyczy choćby branży automotive, która stawia na dostawy just-in-time. W tym przypadku, jeśli procesy nie są ułożone w sposób perfekcyjny, to istnieje bardzo duże ryzyko, że zagmatwany łańcuch dostaw stanie się niewydolny i doprowadzi choćby do spowolnienia lub wstrzymania produkcji. Kto powinien odpowiadać za koordynację?

Magazyn Omega Pilzno

Brak koordynacji: przykład branży automotive

Branża automotive wymaga wysokiej precyzji, dokładności i szybkości w realizacji zleceń. Zarówno transport jak i magazynowanie stanowią kluczowe elementy całego łańcucha dostaw. Brak koordynacji pomiędzy tymi dwoma obszarami może prowadzić do wielu problemów, które mogą znacząco wpłynąć na efektywność działania całego sektora. Do tego przecież głównym zadaniem firm produkcyjnych powinno być wytwarzanie, a nie koordynacja procesów logistycznych.

 

CZEGO POTRZEBA? Aby sprawnie zawiadywać logistyką firma musi stworzyć swój dział spedycji, przeszukiwać giełdy transportowe, wyszukiwać przewoźników i synchronizować ich pracę z działaniem magazynu. Wymaga to czasu, wiedzy oraz opracowania pewnych założeń koncepcyjnych. W zależności od skali to pełen etat dla pracownika lub nawet kilku pracowników!

 

Jakie problemy możemy napotkać? Magazyn produkcyjny firmy z branży automotive potrzebuje zazwyczaj stałej kroplówki dostaw just-in-time. Opóźnienia zatem nie wchodzą w grę i grożą wstrzymaniem produkcji. Jednak przy złej koordynacji będą występowały, a wynikają zwykle z nieodpowiedniego planowania tras, zawodności przewoźników wyszukanych na giełdzie lub braku przestrzegania przez nich norm (brudna naczepa przyjechała po opony na pierwszy montaż).

Statek kontenerowiec

Import drogą morską z Chin

Warto zauważyć, że trudności w koordynacji pomiędzy transportem i logistyką występują również na dłuższych dystansach. Problem jest szczególnie zauważalny przy imporcie komponentów z Azji. Z uwagi na ostatnie perturbacje w łańcuchach dostaw, skuteczne zarządzanie łańcuchami dostaw było bardzo trudne, a często również niemożliwe.

 

Długi leadtime dostawy drogą morską często mocno komplikuje plany produkcyjne. Dodatkowo opóźnienia sprawiają, że trudno liczyć na dostawę kontenera dokładnie na czas. Z uwagi na to firmy produkcyjne zaczęły tworzyć bufor swoich półproduktów, który wymaga rzecz jasna sporej przestrzeni oraz zdolności operacyjnych.

 

Szukasz rozwiązania na koordynację logistyki magazynowej z transportem?

Operatorzy logistyczni dysponujący powierzchnią magazynową i własnym taborem pojazdów ciężarowych są w stanie uporać się z powyższymi problemami. Firma produkcyjna, oddając im koordynację własnych procesów logistycznych, może skupić się na meritum własnej działalności.

Sprawdź ofertę Omegi Pilzno.

 

Mamy sporo materiałów dotyczących logistyki magazynowej:

Transport i składowanie dla branży automotive: logistyka opon

7 faktów o certyfikacie BREEAM, które warto poznać

Cross-docking w logistyce. Jak go wykorzystać?

(VIDEO) Jak opanować świąteczny szczyt sprzedaży? Magazyny mają na to sposoby

Powrót do wszystkich artykułów