Producenci budują własną flotę. Dlaczego wybierają najem ciężarówek?
31.03.2025Czy najem pojazdów ciężarowych to rozwiązanie wyłącznie dla firm transportowych? Niekoniecznie. Coraz więcej producentów decyduje się rozwijać własną flotę, nie rezygnując jednocześnie z elastyczności. W artykule pokazujemy, dlaczego najem jest atrakcyjną opcją dla firm produkcyjnych i jak w praktyce wykorzystuje go firma PLAVAC – eksporter mięsa oraz producent naczep, klient Omegi Pilzno Rental.
W grupie Omega Pilzno działa spółka Omega Pilzno Rental, która specjalizuje się w wynajmie krótko- i długoterminowym ciągników siodłowych oraz naczep. Jedną z kluczowych grup odbiorców usługi są producenci, którzy – mimo że nie prowadzą działalności stricte transportowej – decydują się na rozwój własnej floty.
Najem dla producentów
Dla producentów najważniejszy jest produkt. Organizacja logistyki i transportu bywa często powierzana firmom zewnętrznym, ponieważ wymaga zupełnie innych kompetencji, infrastruktury i doświadczenia. Mimo to coraz więcej przedsiębiorstw – zwłaszcza tych, które operują w uproszczonym modelu łańcucha dostaw – decyduje się na rozwój własnej floty.
Powodem są konkretne korzyści. Własny tabor daje większą elastyczność w realizacji zamówień, zapewnia lepszą kontrolę nad jakością usług oraz może prowadzić do realnych oszczędności kosztów, szczególnie przy dużej skali działalności transportowej. Dla firm, które chcą sprawdzić ten model bez ponoszenia od razu pełnych kosztów inwestycyjnych, optymalnym rozwiązaniem okazuje się najem pojazdów ciężarowych. Umożliwia on szybkie wdrożenie własnych zasobów transportowych bez konieczności zakupu pojazdów i bez długiego oczekiwania na ich produkcję. To bezpieczna forma wejścia we własną logistykę – z możliwością elastycznego skalowania floty i ograniczeniem ryzyka związanego z jej utrzymaniem.
PLAVAC – rozwój z usługą najmu
Jednym z interesujących przykładów wdrażania własnego modelu transportowego z wykorzystaniem najmu jest firma PLAVAC – przedsiębiorstwo z woj, świętokrzyskiego, które od ponad 30 lat rozwija działalność w sektorze mięsnym. Początki firmy sięgają 1994 roku, kiedy to rozpoczęła eksport żywego bydła, głównie na Bałkany – do Chorwacji i Bośni. Kierunek południowoeuropejski szybko stał się osią działalności PLAVAC i pozostaje nią do dziś.
W kolejnych latach przedsiębiorstwo rozszerzyło zakres usług, przechodząc z transportu żywych zwierząt na eksport wołowiny – głównie ćwierci wołowych. Właśnie ta gałąź działalności – hurtowy handel mięsem – stanowi dziś fundament biznesu PLAVAC. Eksport obejmuje nie tylko rynki bałkańskie, ale również inne kraje europejskie, gdzie wołowina cieszy się wysokim popytem. Warto zaznaczyć, że firma nie tylko sprzedaje mięso, ale również samodzielnie zajmuje się jego selekcją i przygotowaniem zgodnie z wymaganiami klientów, co stanowi dodatkowy element wartości dodanej w łańcuchu dostaw.
Jednocześnie firma rozwija własną hodowlę. Prowadzi farmę liczącą obecnie około 500 sztuk bydła ras mięsnych Angus i Limousine, jednak plany rozwoju są znacznie ambitniejsze. W ciągu najbliższych lat PLAVAC chce pięciokrotnie zwiększyć liczebność stada, osiągając poziom około 2500 sztuk. To krok w kierunku rozwoju działalności, a także kolejny argument za wdrożeniem własnej logistyki.
Na tym jednak nie kończy się profil działalności firmy. PLAVAC to także największy w Polsce producent naczep, przyczep i zabudów do przewozu zwierząt. Firma ma ponad 20-letnie doświadczenie w tym zakresie i oferuje konstrukcje dostosowane do transportu różnych gatunków – od bydła, przez trzodę chlewną, aż po konie sportowe. Produkcja pojazdów to segment, który wymaga doskonałej znajomości przepisów, potrzeb rynku i praktyki transportowej – a PLAVAC łączy wszystkie te elementy w ramach jednego, spójnego modelu biznesowego.
Dzięki temu unikalnemu połączeniu kompetencji – hodowli bydła, selekcji i eksportu mięsa oraz produkcji pojazdów – PLAVAC może w pełni kontrolować jakość swoich produktów i procesów. To także powód, dla którego firma zaczęła wdrażać własne rozwiązania transportowe – nie tylko w formie usług zlecanych podwykonawcom, ale także poprzez rozwój własnej floty, wspieranej przez usługę najmu.
Logistyka PLAVAC
Z perspektywy logistycznej firma PLAVAC działa w modelu zbliżonym do tzw. wahadła transportowego – oznacza to regularne, cykliczne przewozy towaru na tej samej trasie, pomiędzy powtarzalnymi punktami załadunku i rozładunku. W przypadku PLAVAC są to kursy z Polski na Bałkany, głównie do Chorwacji i Bośni. Tygodniowo z zakładu wyjeżdża od 20 do 30 zestawów ciężarowych, głównie z ćwierćtuszami wołowymi, przewożonymi w specjalistycznych naczepach chłodniczych typu hakówka.
Chłodnie hakowe to konstrukcje przystosowane do przewozu mięsa w warunkach kontrolowanej temperatury. Mięso nie jest w nich układane na paletach, ale wieszane na hakach przymocowanych do sufitu naczepy. Taka forma transportu – choć logistycznie efektywna – stawia wysokie wymagania zarówno wobec pojazdu, jak i kierowcy. Wiszący ładunek o dużej masie znacząco zmienia środek ciężkości zestawu, co ma wpływ na dynamikę jazdy, zwłaszcza na zakrętach i w trakcie hamowania. Z drugiej strony, ten sposób przewozu pozwala na optymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej i zachowanie wysokiego standardu higienicznego, niezbędnego przy transporcie mięsa.
Na trasach powrotnych firma wykorzystuje tę samą chłodnię do przewozu innych towarów – najczęściej artykułów spożywczych, ale zdarzały się również mniej typowe ładunki, jak np. piłki tenisowe. Kluczowe w tym modelu jest odpowiednie przygotowanie sanitarne naczepy po rozładunku – mycie, dezynfekcja i wpisy do książki mycia są obowiązkowe, szczególnie przy przewozie żywności.
Takie podejście – eksport własnego towaru i import komercyjnego ładunku – pozwala lepiej wykorzystać potencjał floty i zminimalizować koszt pustych przebiegów. Jednocześnie upraszcza łańcuch dostaw, co w połączeniu z wysoką powtarzalnością i przewidywalnością tras czyni ten model idealnym do wdrażania własnych zasobów transportowych. PLAVAC, łącząc transport własny z usługami podwykonawców, może dynamicznie dostosowywać się do zmiennego wolumenu przewozów i optymalizować koszty operacyjne.
Omega Pilzno Rental
Właśnie w kontekście uproszczonego i przewidywalnego modelu transportowego, z jakiego korzysta firma PLAVAC, najem pojazdów z Omega Pilzno Rental okazał się rozwiązaniem idealnie dopasowanym do potrzeb przedsiębiorstwa. Firma mogła szybko uruchomić własny transport, dzięki dostępności pojazdów „od ręki”. To pozwoliło uniknąć długiego czasu oczekiwania na produkcję, co w przypadku specjalistycznych naczep bywa szczególnie uciążliwe.
Zastosowanie formuły najmu umożliwiło także stopniowe wdrażanie nowego modelu bez konieczności ponoszenia pełnego ryzyka inwestycyjnego. Koszty są przewidywalne, a flota może być skalowana zależnie od sezonowości dostaw i aktualnych potrzeb eksportowych.
Obecnie PLAVAC realizuje przewozy w modelu mieszanym – część zleceń obsługuje flotą własną, część powierza zaufanym podwykonawcom. Takie podejście łączy korzyści kontroli operacyjnej z elastycznością i odpornością na zmiany rynkowe. Dzięki wsparciu ze strony Omega Pilzno Rental możliwe było wdrożenie tego modelu bez zakłóceń w działaniu firmy.
To przykład, który pokazuje, że producenci nie muszą wybierać między koncentracją na produkcie a profesjonalną organizacją transportu. Wsparcie w postaci wyspecjalizowanego partnera, jakim jest Omega Pilzno Rental, pozwala im rozwijać własną logistykę przy zachowaniu pełnego skupienia na swoim core biznesie.
Więcej szczegółów na temat współpracy z firmą PLAVAC, w tym ujęcia z zakładów, pojazdów oraz wypowiedzi przedstawicieli firmy, można zobaczyć w specjalnym odcinku wideobloga CplusE. Zapraszamy do oglądania i zapoznania się ze wpisem blogowym o transporcie intermodalnym!