Tachograf w transporcie drogowym. Czy zostanie z nami na zawsze?

Rejestrowanie aktywności kierowców w ciężkim transporcie drogowym jest obecnie oczywistą koniecznością. Wykorzystywane do tego tachografy zmieniały się na przestrzeni lat, rozszerzając swoje funkcjonalności i uodparniając się na oszustów. Czy w przyszłości coś może zastąpić tachograf?

Czym jest tachograf?

Pierwsze tachografy wykorzystywane były na kolei i od samego początku ich zadaniem była poprawa bezpieczeństwa, poprzez kontrolę przejazdu pociągu. Wtedy chodziło głównie o sprawdzanie prędkości na określonych odcinkach. Obecnie urządzenia te kojarzone są raczej z transportem drogowym oraz pomiarem m.in. czasu jazdy oraz odpoczynku kierowców i każdy w branży wie, co to jest tachograf. Ich stosowanie zapoczątkowano w 1973 roku w Niderlandach, które podówczas były europejską potęgą transportową. Polska przyjęła to rozwiązanie dopiero w 1992 roku, gdy nasz kraj przyjął konwencję AETR (fr. Accord Européen sur les Transports Routiers).

 

Użycie tachografu regulują liczne ustawy i rozporządzenia.

Rodzaje tachografów

Pierwsze tachografy analogowe używały papierowych tarcz, na których specjalnym ołówkiem urządzenie rysowało linię. Tym sposobem rejestrowały się poszczególne czynności wykonywane przez kierowcę (jazda, praca inna, dyspozycja oraz pauza). Choć tego typu urządzenia przez lata były unowocześniane, to ostatecznie zostały niemal całkowicie wyparte przez tachograf cyfrowy.

 

 

Korzystanie z tachografów cyfrowych wymaga posiadania tzw. karty kierowcy, która jest imiennym dokumentem, niezbędnym do ich obsługi. Na niej zapisywane są dane z zakresu czasu pracy. Obecnie najnowocześniejszym sprzętem tego typu są inteligentne tachografy, które – obok standardowych pomiarów – wyposażono również np. w moduł geolokalizacji satelitarnej.

 

Transport drogowy podparty 30-letnim doświadczeniem. Skontaktuj się z Omegą Pilzno.

 

To jednak nie jest ostatnie wcielenie urządzeń rejestrujących, bo już w połowie 2025 roku na rynek wejdą tachografy inteligentne 2-giej generacji, które umożliwią choćby automatyczną rejestrację przekroczenia granicy kraju (teraz kierowcy muszą dokonywać wpisu samodzielnie). Warto zauważyć również, że w zasadzie wszystkie rodzaje tachografów funkcjonują obok siebie i jeszcze można spotkać na drogach pojazdy, które oferują stare urządzenia na „tarczki”.

Tachograf – obsługa i zastosowanie

Umiejętne korzystanie z tachografu jest po prostu koniecznością. Wszystkie błędy w jego obsłudze wiążą się bowiem z ryzykiem nałożenia wielotysięcznych kar – zarówno na kierowcę, jak i na firmę, dla której pracuje. Dużym problemem w tym obszarze jest fakt, że ośrodki szkolenia kierowców nie przykładają wystarczającej uwagi kształceniu praktycznej obsługi tych urządzeń. A jest ona w zasadzie bardzo prosta.

 

 

Największe trudności sprawiają kierowcom takie kwestie jak rozpoczęcie dnia w tachografie cyfrowym czy wpis manualny. Duży problem stanowią również szerzące się wśród kierowców mity związane ze stosowaniem niektórych funkcji tachografu. Dobrym przykładem jest wykorzystywanie tzw. „złotej minuty” do podjazdów, co – pomimo przekonań osób niezorientowanych – wcale nie oszukuje zapisów tachografu i grozi mandatem.

 

Bardzo ważne jest zatem zwiększanie świadomości poprzez szkolenia dodatkowe, które bardzo często organizowane są przez przewoźników. W Omedze Pilzno każdy nowy kierowca musi przejść test z obsługi tachografu cyfrowego, który obejmuje najważniejsze i jednocześnie najbardziej podstawowe funkcje. Obsługę tachografu cyfrowego zaprezentowaliśmy również w licznych filmach instruktażowych na kanale CplusE.

 

Kto oszukuje tachograf? Duże kary!

Niegdyś bardzo powszechnym procederem było oszukiwanie działania tachografu, tak by wydłużać sobie możliwość prowadzenia pojazdu. Wystarczył do tego niewielki magnes neodymowy. Obecnie oszustwa tego typu są o wiele trudniejsze do wykonania. Dodatkowo ogromne kary finansowe oraz groźba utraty dobrej reputacji przez firmę transportową skutecznie odstręczają od kombinowania przy urządzeniach rejestrujących.

Czy tachografy zostaną w branży na zawsze?

Konieczność rejestrowania czasu pracy w transporcie jest ściśle związana z bezpieczeństwem na drogach. Ścisła kontrola tego jak długo kierowcy prowadzą wielotonowe pojazdy ciężarowe, pozwala uniknąć wypadków spowodowanych chronicznym zmęczeniem. Trzeba również wspomnieć o aspekcie socjalnych warunków pracy.

 

Biorąc to wszystko pod uwagę, trzeba stwierdzić z pełną mocą, że tachograf nigdzie się nie wybiera. Możliwe jednak, że w przyszłości te urządzenia zostaną zamienione na inne, nowocześniejsze rozwiązania. Jednak na pewno rejestracja czasu jazdy, pracy innej, dyspozycji oraz odpoczynku będzie koniecznością nie do pominięcia.

 

Powrót do wszystkich artykułów