5 kluczowych wyzwań branży TSL na 2023 rok. Co nas czeka?
21.12.2022Transport i logistyka magazynowa mierzyły się w tym roku z licznymi wyzwaniami. Pędząca inflacja oraz drożyzna na rynkach paliw i energii kształtowały strategie firm z branży zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i strategicznym. Jednak w trwającym kryzysie dostrzec można wiele nowych perspektyw rozwoju i trendów w branży TSL na 2023 rok.
Mijający rok zapewne zapisze się w historii wybuchem pierwszej od lat wojny, której teatrem stały się kraje Europy. Agresja Rosji na Ukrainę wywróciła stolik bezpieczeństwa i wytrąciła zachodnie społeczeństwa, a także globalną gospodarkę ze świeżo osiągniętej homeostazy, którą po dwóch latach pandemii dopiero co osiągnęły. Branża TSL, stanowiąc najważniejsze medium międzynarodowej wymiany gospodarczej, silnie odczuła zmianę rzeczywistości.
– W podsumowaniu 2022 roku bardzo długo można byłoby mówić o licznych wyzwaniach, którym sprostać musiała branża TSL, ale trzeba zauważyć, że każdy kryzys zazwyczaj generuje również niedostępne dotąd możliwości. Przyszły rok wcale nie musi być bardzo trudny, ale może taki być i trzeba się na to przygotować. Polityka kosztowa, to najważniejsze zadanie, bo rynek będzie nadal musiał mierzyć się z inflacją i to taką, która ma wymiar Europejski. Nic również nie wskazuje na to, by surowce energetyczne miały szybko potanieć – mówi Grzegorz Borowicz, dyrektor operacyjny w Omedze Pilzno. Transport i logistyka magazynowa – sprawdź ofertę Omegi Pilzno.
Wyzwanie 1 – optymalizacja polityki kosztowej
Rosnące koszty były w ubiegłym roku największym sprawdzianem dla branży TSL. Wzrost ceny oleju napędowego, AdBlue, energii elektrycznej czy gazu były drastyczne i zrealizowały się w zasadzie na przestrzeni kilku tygodni. Wiązało się to z koniecznością negocjowania umów z klientami czy wprowadzaniem klauzul paliwowych i inflacyjnych. Firmy transportowe wprowadzały różne rozwiązania mające na celu optymalizowanie kosztów działalności. Kolejnym wyzwaniem okazała się rosnąca inflacja.
– Z uwagi na wysoką inflacje kontrolowanie wydatków organizacji w oparciu o budżet roczny okazało się bardzo trudne. Dlatego w Omedze Pilzno przeszliśmy na modyfikację budżetu w okresie miesięcznym. W praktyce 12 razy w roku zmieniamy budżet i dostosowujemy koszty do sytuacji w danym miesiącu. Zyskaliśmy dzięki temu dodatkową kontrolę nad finansami oraz zwiększyliśmy ich elastyczność – przekonuje Grzegorz Borowicz.
Rosnące koszty mogą sprawić, że branża transportowa będzie kierowała się w stronę konsolidacji. Dużym firmom o wiele łatwiej zarządzać kryzysem, gdyż mają ku temu zasoby, pozwalające im funkcjonować w trudnym okresie. Małe firmy często nie mają finansowego pola manewru ani zaplecza, które pozwalałoby im znieść przedłużającą się presję kosztową. O tym, jak kryzys zmienił branżę TSL mówimy w odcinku Na palecie. Obejrzyj, skomentuj i zostaw subskrypcję po więcej interesujących filmów z obszaru transportu i logistyki magazynowej.
Wyzwanie 2 – zarządzanie w oparciu o Big Data
Kolejną istotną przewagą dużych operatorów logistycznych i firm transportowych jest możliwość gromadzenia oraz analizowania ogromnych ilości danych. Dzięki nim można podejmować racjonalne decyzje w oparciu o liczby, które znacznie lepiej opisują rzeczywistość gospodarczą czy biznesową niż osobiste przekonania albo emocje. Firmy powinny zastanowić się nad inwestycjami w różne rozwiązania pozwalające na „policzenie” działalności. Najlepszym przykładem takiego narzędzia jest wykorzystywana w transporcie telematyka.
Jednak same liczby nie wystarczą. Dział analiz zbierający i opracowujący terabajty danych może okazać się niezbędny w każdym przedsiębiorstwie branży TSL w 2023 roku. Sytuacja zmienia się na tyle szybko, że gdy manager przeczyta o jakimś niepokojącym trendzie w branżowej prasie, będzie już prawdopodobnie za późno, by mógł wprowadzić jakieś środki zaradcze. Wewnętrzny dział analiz może temu zapobiec. Dobrym przykładem wdrożenia opartego o opracowanie oparte na zgromadzonych danych jest kampania „Odpal i jedź” przeprowadzona przez Omegę Pilzno.
Wyzwanie 3 – dążenie do redukcji spalania
Wzrost ceny oleju napędowego oraz AdBlue był najważniejszym powodem zmartwień w całej branży transportowej. Firmy transportowe musiały wykorzystać wszystkie dostępne środki, by zredukować koszty związane z paliwem, co bezpośrednio wiąże się z obniżeniem spalania. Na szczęście w tym obszarze arsenał metod jest bardzo szeroki i angażuje kadry od planistów, przez analityków, po kierowców.
Z uwagi na to, że ci ostatni mają największy wpływ na spalanie firmy bardzo często w ostatnim czasie decydowały się na szkolenia z ekonomicznej jazdy. Niebagatelne jest też szlifowanie umiejętności kierowców w zakresie obsługi systemów wspierających efektywność paliwową, montowanych w nowoczesnych ciężarówkach. Z punktu widzenia działów analiz i planowania jest uzyskanie jak najniższego wskaźnika pustych przebiegów. Wiele firm może się w tym roku również zdecydować na obniżenie maksymalnej prędkości pojazdów ciężarowych.
Wyzwanie 4 – efektywność energetyczna obiektów logistycznych
Przyszły rok będzie również istotny z punktu widzenia efektywności energetycznej obiektów logistycznych. Wzrosty cen na rynku energii elektrycznej oraz bardzo drogie ogrzewanie uderzają w sferę kosztów generowanych przez magazyny. Rozwiązań w tej sferze jest wiele, ale część z nich wiąże się z inwestycjami. Ważnym przykładem są farmy fotowoltaiczne jako metoda dywersyfikacji źródeł energii elektrycznej, która pozwala na obniżenie jej kosztów. Istotne są również rozwiązania wewnątrz magazynu, takie jak destryfikatory, kurtyny powietrzne, oświetlenie strefowe czy automatyczne. Z pewnością na znaczeniu zyskają w tym roku obiekty mogące pochwalić się certyfikatami BREEAM czy LEED.
Wyzwanie 5 – szukanie nowych możliwości
Przyszły rok może być ważny dla firm z Polski i tego regionu Europy. Wskazują na to choćby wynika badania „A generational shift in sourcing strategy”, przeprowadzonego przez agencję Reutera, które wskazują na Polskę i Niemcy, jako atrakcyjne lokalizacje dla nearshoringu czy sourcingu. Z punktu widzenia rodzimych operatorów logistycznych, to bardzo dobra informacja, bo może stymulować wzrost zainteresowania inwestycjami w naszym regionie. Raport wskazuje ponadto, że 67% funkcjonujących globalnie producentów oraz detalistów zmieniło źródło zaopatrzenia w półprodukty, komponenty i materiały. Firmy wybierają lokalizację bliżej rynków zbytu.
Istotnym trendem w branży TSL w 2023 roku jest również transport intermodalny, który ma wiele cech umożliwiających optymalizację kosztów przewozu towarów. Dodatkowo, przedłużający się kryzys dostępności do nowych pojazdów ciężarowych oraz coraz wyższe ceny na rynku mogą wzmóc zainteresowanie usługą rentalu.