Transport towarów neutralnych – sprawdź najpopularniejsze rozwiązania
11.06.2024W międzynarodowym transporcie drogowym towarów, standaryzacja pozwala na usprawnienie procesów. Dzięki ujednoliceniu stosowanych rozwiązań branża logistyczna mówi jednym językiem. Dobrym przykładem spójności wykorzystywanych narzędzi są naczepy przewożące najpopularniejsze produkty na rynku, czyli tzw. towary neutralne.
Większość ładunków, które każdego dnia przemierzają europejskie drogi, zamknięte w skrzyniach ładunkowych naczep, to tzw. towary neutralne. Mówiąc w uproszczeniu ich cechy nie wymuszają na pojazdach specjalistycznego wyposażenia, czy niestandardowych warunków technicznych.
Towar neutralny – co to znaczy?
Zamiast wymieniać konkretne kategorie produktów, które zaliczamy do tego zbioru, bardziej obrazowe będzie dokonanie kilku wykluczeń. Do tej grupy nie będziemy zaliczać chociażby żywności, przewożonej chłodniami w kontrolowanych warunkach termicznych, natomiast chipsy, które również będą produktami spożywczymi, jak najbardziej są już towarami neutralnymi, bo ich przewóz wymaga spełnienia jedynie podstawowych standardów. Podobnie będzie z materiałami budowlanymi, które bez problemu mogą przemierzać odległości, odpowiednio zabezpieczone w kontenerach czy pod plandeką naczepy. Jeśli jednak przewóz będzie dotyczył na przykład farb, to chociaż mamy do czynienia z tym samym segmentem branżowym, to taki towar zaliczany jest już do materiałów niebezpiecznych, więc trudno mówić o jego neutralności.
Każdy logistyk z pewnością dokona podobnych rozróżnień bez najmniejszego problemu. Tak samo większość specjalistów dobrze będzie wiedzieć, jakim środkiem transportu drogowego powinien być przewożony ich produkt. W przypadku towarów neutralnych wybór zwykle pada na wystandaryzowane, uniwersalne pojazdy z systemem przesuwnej plandeki.
Rozwiązania dla towarów neutralnych w transporcie – naczepa kurtynowa standard
Podstawowym narzędziem transportu ładunków neutralnych w skali FTL są naczepy kurtynowe, nazywane również plandekami czy firankami. Swoją popularność zawdzięczają między innymi ergonomii obsługi, pozwalającej na prowadzenie załadunków i rozładunków przez tylny portal, oba boki oraz dach naczepy, ale także uniwersalności, która w kontekście podejmowanego tematu, zdecydowanie wysuwa się na pierwszy plan.
W skrzyni ładunkowej takiej naczepy można swobodnie umieszczać towary spaletyzowane, w workach big-bag, czy nawet luzem. Dzięki odpowiedniemu wyposażeniu, problemu nie sprawia ich odpowiednie zabezpieczenie. Uniwersalne zastosowanie idzie tu w parze z ustandaryzowanymi wymiarami. Zwykle naczepy kurtynowe mają długość 13,6 m, ich szerokość mieści się w przedziale 2,45-2,55 m, a wysokość wynosi między 2,5 a 2,75 m. Prostopadłościan o takich parametrach daje około 90 m3 powierzchni załadunkowej o dopuszczalnej ładowności do 24 ton.
W najbardziej typowym układzie na naczepę tego typu ładuje się 33 europalety, ułożone w trzy rzędy, po 11 w każdym. Możliwy jest także załadunek 34. palet. Wówczas formuje się dwa rzędy po 17 jednostek. Należy jednak pamiętaj o dopuszczalnych limitach, jak maksymalna ładowność, masa całkowita zestawu pojazdów, czy nacisk osi na jezdnię.
Transport ładunków neutralnych z naczepą kurtynową typu mega
Standardowa naczepa kurtynowa doskonale nadaje się do przewozu towarów neutralnych: produktów branży automotive, materiałów budowlanych, tekstyliów, czy produktów sektora FMCG. W niektórych przypadkach można uzyskać dodatkową wydajność przewozów, decydując się na wariant “mega”, który charakteryzuje się obniżoną konstrukcją i zwiększoną wysokością skrzyni ładunkowej. Efekt jaki daje kilkucentymetrowa różnica pokazuje do jakiego poziomu dotarła optymalizacja w transporcie.
Zastosowanie mniejszych kół i nieco innej konstrukcji ramy, pozwala uzyskać w naczepie kurtynowej typu mega wysokość wewnętrzną na poziomie 3m, bez naruszania przepisów limitujących gabaryty pojazdów. Zwiększona wysokość siłą rzeczy przekłada się na dodatkową powierzchnię, która w megach wynosi zwykle 100m3. Najważniejsza jest jednak możliwość piętrowania towaru na większą wysokość. Chociażby w branży automotive, gdzie towary ładowane są do gzw. gitterboxów, kilka centymetrów to prawdziwy gamechanger, bo daje możliwość ustawienia kolejnego piętra pojemników.
Zwiększona powierzchnia, chociaż daje dodatkowe możliwości załadunku towarów, to jednak nie wpływa na ograniczenia tonażowe, wyznaczone przepisami. W Polsce dopuszczalna masa całkowita zestawu pojazdów ciężarowych wynosi 40 ton. Gdy więc naszym ładunkiem są na przykład stosunkowo ciężkie płytki ceramiczne, to dodatkowa przestrzeń nie zostanie zagospodarowana.
Zestaw kubaturowy do transportu towarów neutralnych
Gdy jednak mamy do czynienia z lekkim towarem neutralnym w transporcie takim, jak tekstylia, styropian czy puszka, każdy dodatkowy centymetr sześcienny będzie działał na korzyść załadowcy. W przypadku podobnych produktów optymalnym rozwiązaniem transportowym może okazać się zastosowanie zestawu kubaturowego, zwanego w branży również tandemem. Skrzynie ładunkowe solówki i przyczepy w takim zestawie, dają sumarycznie nawet 120m3 przestrzeni. Można w nich więc przewieźć większe ilości lekkiego towaru, ale też produkty większe gabarytowo, jak AGD czy meble, które są relatywnie lekkie i nie spowodują obciążenia zestawy ponad normę.
Transportowi towarów neutralnych poświęciliśmy również odcinek naszego cyklu “Na Palecie”, zapraszamy do oglądania: