Zabezpieczenie ładunku w naczepie – transport drogowy

Skuteczne unieruchomienie towaru w przestrzeni ładunkowej jest warunkiem bezpiecznego transportu drogowego. Zwykle za odpowiednie zabezpieczenie towaru odpowiadają przewoźnicy i ich kierowcy. O co muszą zadbać?

Podczas jazdy na ładunek oddziałują siły, które mogłyby wyrwać go poza naczepę. To stwarza duże niebezpieczeństwo. Przy hamowaniu, stojący luzem towar przesuwa się do przodu, a w trakcie rozpędzania zestawu siły pchają go w tył. Na zakrętach siła odśrodkowa kieruje go na boki. Nierówności nawierzchni również wpływają na zawartość naczepy, która po nich jedzie. Wszystkim tym siłom należy przeciwdziałać.

Omega Pilzno – transport drogowy towarów. Sprawdź ofertę!

Warunkiem odpowiedniego zabezpieczenia ładunku jest jego prawidłowe rozmieszczenie w przestrzeni naczepy. W skrócie – towar musi być rozlokowany równomiernie, by nie przeciążyć żadnej z osi pojazdu. Rozwinięcie tematu rozmieszczenia ładunku planujemy w osobnym artykule, który ukaże się już niebawem.

Zabezpieczenie ładunku regulują przepisy prawa o ruchu drogowym.

Konieczność zabezpieczania ładunków wynika z przepisów, ale przede wszystkim jest to kwestia bezpieczeństwa.

Kolejnym istotnym czynnikiem przy zabezpieczaniu towaru na naczepie naczepy jest jego współczynnik tarcia. Chodzi o tarcie pomiędzy powierzchnią naczepy a ładunkiem. Wpływ na ten wskaźnik mają różne połączenia materiałów oraz ich stan (suche, mokre, zapylone). Współczynnik tarcia na poziomie 0,3 oznacza, że aby poruszyć ładunek ważący tonę wystarczy przyłożyć doń siłę o wartości 300 kg.

Współczynnik tarcia przydaje się przy zabezpieczeniu ładunku.

Czym zamocować ładunek w naczepie?

Podstawowymi środkami służącymi do unieruchomienia ładunku są pasy transportowe z napinaczami oraz maty antypoślizgowe. Towar ułożony na matach dociskany jest do podłoża z użyciem odpowiednio rozmieszczonych pasów. To wydatnie zwiększa współczynnik tarcia, co pozwala na skutecznie zabezpieczenie ładunku przed przesuwaniem się. Tarcie zwiększa się wraz siłą nacisku, a ta zależy np. od liczby wykorzystanych pasów, ale także od kątów ich mocowania. To kluczowa wartość w kontekście unieruchomienia towaru w przestrzeni ładunkowej, dlatego bardzo ważne jest zastosowanie odpowiedniej liczby pasów.

Pozostałe środku zabezpieczenia ładunku to:

  • belki i drążki rozporowe,
  • listwy do mocowania ładunku,
  • siatki zabezpieczające,
  • łańcuchy transportowe,
  • palety służące do wypełnienia przestrzeni,
  • ochraniacze taśm, które zabezpieczają towar przed uszkodzeniem,
  • worki sztauerskie – poduszki powietrzne.

Zabezpieczenie ładunku – najważniejsze metody

Dobór metody oraz środków unieruchomienia ładunku zależy głównie od rodzaju przewożonego towaru. Najprostszym sposobem jest wypełnieniem naczepy ładunkiem „po brzegi”. Ładunek opiera się wtedy o ściany naczepy, jej boki i kłonice. Sprawdza się to jednak tylko w przypadku dobrze zapakowanych, sztywnych towarów o regularnym kształcie. Metodę kształtową lub inaczej blokowe wykorzystuje się np. przy transporcie towarów RTV/AGD w naczepach z certyfikatem XL.

Trudności pojawiają się jednak, gdy towar nie zajmuje całej naczepy. Wtedy należy radzić sobie z użyciem listew, palet czy belek rozporowych, które ograniczą ruch ładunku w przestrzeni. W takiej sytuacji do unieruchomienia ładunku wykorzystuje się pasy transportowe oraz maty antypoślizgowe, które muszą unieruchomić go w naczepie. Technika mocowania dociskiem jest obecnie najpopularniejszym rozwiązaniem na zabezpieczenie ładunku w transporcie drogowym.

Powrót do wszystkich artykułów