Transport morski door-to-door. Co trzeba wiedzieć?

W zglobalizowanej gospodarce efektywność i niezawodność transportu towarów stały się kluczowymi elementami biznesowego sukcesu. Wśród licznych metod dostawy, transport morski door-to-door wyróżnia się jako kompleksowe rozwiązanie, które radykalnie zmienia sposób, w jaki firmy podchodzą do logistyki i dystrybucji na skalę międzynarodową.

 

Ten artykuł powstał na podstawie webinaru „Proces transportu morskiego door-to-door na przykładzie FCL z Chin do Polski” zorganizowanego przez Omegę Pilzno. Dawid Tomes nasz Seafreight Operations Manager przeprowadził uczestników krok po kroku przez wszystkie etapy transportu z Chin do Polski.

 

Skuteczny transport morski door-to-door wymaga holistycznego podejścia do logistyki, które obejmuje wszystkie etapy przewozu, od momentu odebrania towaru od nadawcy, aż po jego dostarczenie do „drzwi” odbiorcy. Proces ten łączy w sobie różne formy transportu – drogowy, kolejowy, a przede wszystkim morski – tworząc spójny łańcuch dostaw. Jego najważniejszą cechą jest fakt, że spedycja lub przewoźnik organizuje go od początku do końca, zwykle również z uwzględnieniem zapewnienia wszelkich formalności celnych. To rozwiązanie niezwykle wygodne dla podmiotu zlecającego transport, ponieważ cała odpowiedzialność za jego prawidłowy przebieg spoczywa na operatorze.

Transport morski door to door

Czym dokładnie jest transport morski door-to-door?

Na podstawowym i ogólnym poziome proces transportowy door-to-door wydaje się być w miarę prosty. Dopiero po zagłębieniu się w tajniki poszczególnych etapów okazuje się, że proces angażuje masę zasobów oraz osób. Wszystko to musi pracować na jego skuteczną realizację. Naturę tego procesu dobrze oddaje powyższa grafika, na której pomiędzy „drzwimi” nadawcy oraz „drzwiami” odbiorcy widzimy całą listę różnych elementów tego procesu.

 

Transport morski z Omegą Pilzno – sprawdź ofertę!

 

Door-to-door to rodzaj transportu, w którym „drzwiami” są magazyny, fabryki lub inne punkty określone przez nadawcę i odbiorcę. Nadawcy muszą jedynie wskazać adresy tych miejsc. Transport odbywa się między punktami, które znajdują się w zakresie odpowiedzialności i zasięgu przewoźnika lub spedytora.

Transport z Chin do Polski – najważniejsze etapy?

 

Przygotowanie towaru

Proces transportowy zaczyna się jeszcze zanim operator logistyczny zostanie w ogóle w to zaangażowany. Inicjuje go umowa pomiędzy nabywcą towaru (importerem) oraz sprzedającym, którzy ustalają gotowość towaru. Gdy importer wybierze dostawcę usług logistycznych musi ustalić z nim potrzeby wszelkie parametry tego zlecenia oraz swoje potrzeby. Chodzi o takie kwestie jak transit time, miejsce docelowe i zakres usług uzupełniających. Zadaniem spedytora lub przewoźnika jest wybranie najlepszego możliwego rozwiązania dla tego transportu. Istotny jest dobór armatora czy dat podstawienia lub odebrania towaru. To jednak dopiero początek!

 

Kontener na morzu

Choć czas przeprawy morskiej mógłby wiązać się dla spedytora z biernym oczekiwaniem, to w rzeczywistości jest tu wiele do zrobienia. Najważniejsza jest kontrola przebiegu przeprawy morskiej i weryfikowanie czy transit time będzie zachowany. Ważne jest również przygotowanie wszystkich dokumentów importowych, niezbędnych do odprawy po dotarciu kontenera do portu docelowego. To również czas na organizację transportu drogowego dla kontenera, który trzeba odebrać z portu i zawieźć do klienta.

 

Kontener wpływa do portu

Gdy kontener dociera do portu docelowego, kluczowe jest dopilnowanie realizacji wszystkich formalności celno-podatkowych. Bez nich sprowadzony towar nie będzie mógł zostać wprowadzony do obrotu. Do odprawy konieczne jest wystawienie FV.

 

Dostawa do klienta

Gdy kontener i znajdujący się w nim towar zostały odebrane z portu, nadszedł czas na dostarczenie ich do miejsca docelowego. Transport do drzwi klienta odbywa się z użyciem pojazdów ciężarowych.

Powrót do wszystkich artykułów