5 sposobów na optymalizację transportu – co wpływa na niezawodność i rentowność?

Optymalizacja rentowności firmy transportowej idzie w parze z doskonaleniem świadczonych przez nią usług. Oznacza to, że przewoźnik, który potrafi modelowo zestroić swoje procesy transportowe z wymaganiami rynku, będzie godnym zaufania partnerem dla dystrybutora czy producenta.

Na skuteczność i rentowności firmy transportowej wpływa niezliczona wręcz ilość czynników, z których wiele pozostaje poza zasięgiem osób zarządzających jej funkcjonowaniem. Są jednak obszary, które można skutecznie ujarzmić. Ich przykłady podajemy poniżej.

 

Rentowność transportu a redukcja pustych przebiegów.

Sposób 1 – Redukcja pustych przebiegów – optymalizacja transportu w praktyce

W Unii Europejskiej ponad 20% kursów pojazdów ciężarowych wykonywanych jest bez ładunku. Wzrost ich odsetka w każdej firmie transportowej przyjmuje się z niepokojem, bo stanowią one czysty i często zupełnie nieuzasadniony koszt. Choć zwykle pustych przebiegów nie da się uniknąć, to – dzięki odpowiedniemu planowaniu – można je mocno ograniczyć. Optymalizacja transportu w tym obszarze polega głównie na przemyślanej i strategicznej organizacji sieci klientów. Pod uwagę bierze się takie wskaźniki jak koszt dróg płatnych, właściwy dobór tras, terminy operacji przeładunkowych oraz stawka zlecenia.

Transport drogowy – sprawdź ofertę Omegi Pilzno.

rentowność transportu

Sposób 2 – Praca na liczbach – wykorzystanie systemów telematycznych

Duże firmy transportowe każdego dnia generują dziesiątki gigabajtów istotnych informacji. W dzisiejszych czasach kluczowe jest, by zaopatrzyć się w systemy, które pomogą te dane zebrać. Ważne jest również, by dysponować zespołem pracowników, którzy je skrupulatnie przeanalizują. Główną korzyścią jest wiedza o tym, jak efektywnie przebiegają procesy transportowe oraz co je zakłóca. Skuteczna identyfikacja silnych i słabych stron ułatwia optymalizację rentowności transportu. A dane z telematyki potrafią unaocznić wiele różnych, często nieoczywistych faktów.

Dobrym przykładem może być zidentyfikowany przez pracowników Omegi Pilzno wzrost czasu pracy silników ciężarówek na postoju, który odnotowano w okresie jesienno-zimowym. Okazało się, że niektórzy kierowcy uruchamiają ciężarówki na długo przed wyjazdem w trasę, a ich motywacją jest chęć ochrony silnika poprzez uprzednie rozgrzanie go. Producenci współczesnych ciężarówek przekonują jednak, że przy nowoczesnych silnikach tego typu praktyka nie ma najmniejszego sensu i najlepiej jest ruszać bezpośrednio po uruchomieniu motoru. Rozgrzewanie silnika na postoju jest więc jedynie niczym nieuzasadnionym marnowaniem drogiego obecnie oleju napędowego. Dysponując tą wiedzą mogliśmy wdrożyć wewnętrzną kampanię informacyjną wśród naszych kierowców i skutecznie wyeliminować ten problem.

Sposób 3 – Szkolenia z ekonomicznego prowadzenia pojazdów

Wdrożenie obniżających spalanie technik jazdy jest bardzo ważnym obowiązkiem każdego kierowcy zawodowego w transporcie ciężkim. Często eco-driving to nawyk, który wyrabia się niemal samoistnie wraz z wysługą lat za kierownicą, ale ten proces można znacznie przyspieszyć poprzez szkolenia. Szczególnie w czasach, gdy technologia przejmuje wiele z obowiązków kierowcy w tym zakresie. Nowoczesne ciężarówki wyposażone są w inteligentne systemy wspomagające ograniczenie spalania.

Można wśród nich wymienić m.in. tempomat bazujący na mapach topograficznych, automatyczny retarder czy automatyczna skrzynia biegów skonfigurowana pod ograniczenie zużycia paliwa. Wielu kierowców skutecznie korzysta z tych udogodnień, ale są tacy, którzy muszą nauczyć się ich obsługi oraz zrozumieć, jak działają. Pomagają w tym m.in. szkolenia, ale także wsparcie opiekunów floty.

Sposób 4 – Skuteczny proces reklamacji – budowanie zaufania

Transport jest nieprzewidywalny, więc nawet przewoźnik z najlepiej zoptymalizowanymi procesami może nie dotrzymać terminu dostawy albo dowieźć uszkodzony towar. Takie sytuacje nie są częste, ale mają miejsce i trzeba sobie z nimi radzić poprzez odpowiednie procedury reklamacji. Dzięki nim klient firmy transportowej może skutecznie ubiegać się o rekompensatę, a cały proces przebiega relatywnie szybko i sprawnie. Jest to jeden z elementów budowania relacji oraz zaufania pomiędzy partnerami biznesowymi, ale nie tylko. Dzięki odpowiedzialnemu systemowi reklamacji przewoźnik ma wgląd w procesy zachodzące w jego firmie. Pozwala mu to na łatwe zidentyfikowanie obszarów, które wymagają poprawy. Każda reklamacja jest zatem szansą na optymalizację kolejnego elementu w dobrze rozwijającym się przedsiębiorstwie.

optymalizacja kosztów transportu

Sposób 5 – Nowoczesny tabor pojazdów i doskonały serwis

Flota złożona z najnowocześniejszych ciężarówek ma przede wszystkim przewagę bezawaryjności. Eksploatacja fabrycznie nowych pojazdów nie wiąże się z koniecznością częstego serwisowania. Bardzo rzadko zdarza się również, by taki ciągnik siodłowy zepsuł się gdzieś w trasie. Szczególnie, jeśli piecze ma nad nim autoryzowany serwis. Jednak to nie wszystko.

Producenci pojazdów ciężarowych prześcigają się obecnie w produkcji takich układów napędowych, które będą możliwie najmniej paliwożerne. Zatem im nowszy pojazd, tym mniejsze spalanie. Wynika to nie tylko z potrzeby branży transportowej na ograniczenie kosztów związanych z paliwem, ale także z restrykcyjne polityki Unii Europejskiej, które wymusza na producentach redukcję emisji szkodliwych substancji. Nowy tabor jest zatem mniej awaryjny, odznacza się większą niezawodnością oraz znacznie obniżonym spalaniem w porównaniu z flotą złożoną ze starych pojazdów ciężarowych.

Powrót do wszystkich artykułów