Jakie KPI są kluczowe w branży transportowej i logistycznej?
31.01.2024Na ogólnym poziomie usługi świadczone przez operatorów logistycznych czy firmy transportowe w zasadzie się nie różnią. Ich istota sprowadza się do składowania lub przewozu towarów. Jak zatem odróżnić, czy nasz partner z branży TSL stawia na jakość? Trzeba przyjrzeć się szczegółom, a pomagają w tym wskaźniki KPI w logistyce i transporcie.
Kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicator – KPI) są kwantyfikowalnymi miarami, które pozwalają na monitorowanie i ocenę stopnia, w jakim organizacja realizuje strategiczne i operacyjne cele. Mają też za zadanie mierzyć wydajność procesów w ramach jakiegoś działania.
Wskaźniki KPI w transporcie drogowym towarów
W ujęciu jakościowym transport drogowy towarów nie sprowadza się jedynie do przewozu ładunku z punktu A do punktu B. Dzięki KPI w transporcie powodzenie takiego procesu można ocenić na dość dużym poziomie szczegółowości.
Poszczególne jego składowe zależą od wymagań Klienta. Może życzyć sobie, by towar został podjęty o określonej porze (wskaźnik OTC). Albo by dostarczono go dokładnie na czas (wskaźnik OTD). Może chcieć by przez cały przejazd ładunek był śledzony za pomocą nadajnika GPS.
Więc dla tego Klienta usługa będzie wysokiej jakości dopiero wtedy, gdy poza dowiezieniem ładunku na miejsce, przewoźnik spełni jeszcze te dodatkowe oczekiwania. Jeśli kierowca spóźni się z odbiorem towaru, a następnie z dostawą oraz jeśli przewóz nie będzie monitorowany systemem GPS, wskaźniki KPI dla danej firmy transportowej spadną. I taka usługa nie będzie spełniała wymaganych norm jakości. Nawet jeśli, że ciężarówka z towarem w ostatecznym rozrachunku trafi na miejsce.
KPI w logistyce magazynowej – jakie parametry mierzą klienci operatorów logistycznych?
Wskaźniki KPI są również istotne w obszarze logistyki magazynowej. Co ciekawe, część parametrów istotnych dla Klientów logistycznych nierozerwalnie wiąże się z obszarem transportu towarów. Dobrym przykładem takiego KPI jest OTIF (On Time In Full). To jeden z najważniejszych wskaźników wydajności w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Ten wskaźnik mierzy jednocześnie terminowość dostaw oraz ich kompletność. Wysoki poziom OTIF świadczy o efektywności procesów logistycznych i magazynowych firmy. Oznacza to, że firma ma dobrze zarządzany łańcuch dostaw, skuteczne procesy planowania i realizacji zamówień, a także sprawne zarządzanie zapasami.
Dla Klientów operatorów logistycznych ważnym wskaźnikiem jest również efektywność przyjęcia towaru. Mierzy on skuteczność i szybkość procesu przyjmowania towarów do magazynu. Jest to kluczowy element w zarządzaniu obiektem logistycznym, który ma bezpośredni wpływ na cały łańcuch dostaw. Wskaźnik ten obejmuje różne aspekty, takie jak czas potrzebny na rozładunek, sprawdzenie towarów pod kątem jakości i ilości, a także ich odpowiednie umieszczenie w magazynie oraz wprowadzenie do systemu WMS.
Jest to kluczowe dla Klientów, którzy mają bardzo napięte procesy logistyczne. W tym wskaźniku chodzi o to, żeby towar przyjęty przez magazyn był możliwie jak najszybciej gotowy do wydania. Klient może chcieć wysłać go dalej nawet tego samego dnia. W tym kontekście KPI mierzy się na podstawie tego, ile czasu pracownicy magazynu potrzebują, by przyjęty towar był gotowy do dalszej wysyłki. W kontekście magazynowych KPI warto również zwrócić wagę na zgodność zapasu (stock accuracy). Dotyczy tego czy magazyn faktycznie posiada tyle towaru, ile wykazuje w systemie.