Eco driving ciężarówką – 7 dobrych nawyków

Niższe zużycie paliwa to jedna z wielu korzyści płynących z ekonomicznego stylu jazdy. Techniki eco drivingu mogą również spowolnić eksploatację części zestawu ciężarowego takich jak hamulce, a także wpłynąć na redukcję emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Ekonomia idzie w parze z ekologią.

Początkowo popularny jedynie w krajach skandynawskich eco driving stał się jedną z podstawowych metod optymalizacji spalania, która jest szczególnie ważna w dużych przedsiębiorstwach transportowych. Nawet niewielka redukcja zużycia paliwa wiąże się ze znacznymi oszczędnościami, jeśli odniesiemy ją do kilkudziesięciu lub kilkuset zestawów ciężarowych. Choć zaawansowanych technik oszczędnej jazdy ciągnikiem siodłowym kierowcy mogą uczyć się na specjalnych szkoleniach, to czasem wystarczy wyrobić sobie kilka prostych nawyków, by realnie zredukować spalanie.

Nawyk 1 – jedź bezpośrednio po uruchomieniu silnika

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest rozgrzewanie silnika na postoju. Praktyka ta wynikać może z ukształtowanego lata temu mitu, że dla motoru dobrze jest, by przed jazdą podziałał sobie przez jakiś czas i się nieco rozgrzał.  Pozbawione jest to najmniejszego sensu. Silniki instalowane w produkowanych obecnie pojazdach ciężarowych nie wymagają tak pobłażliwego traktowania, a każda minuta odwlekania jazdy, to niepotrzebne zużywanie paliwa.

Rzeczywiście silniki osiągają optymalny poziom spalania dopiero, gdy pracują we właściwej temperaturze roboczej, ale nie oznacza to jednak, że pojazd musi „złapać” ją na postoju. Silnik w jadącej ciężarówce rozgrzeje się szybciej, a im szybciej to nastąpi, tym wcześniej spalanie będzie na pożądanym przez nas poziomie. Dodać należy, że omawiana kwestia jest również ważna w odniesieniu do emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Pojazdy osiągają wyśrubowane normy emisyjne jedynie, gdy ich silniki są rozgrzane, więc również z tego powodu nie warto oczekiwać aż to nastąpi na parkingu.

Nawyk 2 – sprawdzaj ciśnienie w kołach

Odpowiednie ciśnienie w oponach pojazdu ciężarowego wpływa nie tylko na ich zużycie czy właściwości jezdne zestawu ciężarowego, ale również na spalanie. Zbyt niskie ciśnienie sprawia, że zwiększa się powierzchnia opony przylegająca do jezdni, a tym samym wzrastają opory toczenia.

Zwykle zalecanym ciśnieniem w oponie ciągnika siodłowego czy naczepy jest 9 barów. Jeżeli będzie ono o 2 bary niższe od znamionowego, trzeba liczyć się ze wzrostem spalania o nawet 0,5 litra na 100 kilometrów. Warto kontrolować od czasu do czasu temperaturę obręczy kół. Gorąca obręcz i opona, to wskazówka, że opory toczenia są z jakiegoś powodu podwyższone, a co za tym idzie, zwiększone jest również spalanie.

Nawyk 3 – dobierz styl ruszania do obciążenia

Według obiegowej opinii kierowca zestawu ciężarowego zawsze powinien przyspieszać bardzo wolno, płynnie dozując moc silnika. Okazuje się, że to prawda jedynie, gdy naczepa pojazdu jest wyładowana towarem do maksymalnej wartości obciążenia. Kiedy jedziemy na pusto lub z towarem, który nie waży dużo, korzystniej z punktu widzenia spalania jest wykorzystywać przy ruszaniu od połowy do 2/3 mocy pojazdu.

Nawyk 4 – dostosuj styl jazdy do natężenia ruchu

Nie tylko obciążenie powinno wpływać na styl jazdy ciężarówką. Ważne jest również to, w jakich warunkach drogowych się poruszamy. Rozpędzenie ważącego nawet 40 ton zestawu wymaga sporych nakładów energii, a zatrzymanie go również nie obywa się bez wysokiego rachunku wystawianego hamulcom.

W związku z tym musimy pamiętać, że jadąc przez obwodnicę miasta, gdzie funkcjonuje sygnalizacja świetlna, a na naszej drodze może pojawić się nagły korek, zbyt duża prędkość zestawu nie będzie dobrze wpływała na spalanie i eksploatację hamulców. W takiej sytuacji zasady eko jazdy sugerują, by ruszać wolniej i powoli nabierać prędkości. Chodzi o to, że rozpędzanie się, gdy możemy przewidzieć, że za chwilę będzie trzeba hamować, jest pozbawione sensu.

Nawyk 5 – szybko osiągnij prędkość „autostradową”

Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy jedziemy autostradą. Kiedy przed sobą mamy drogę szybkiego ruchu, która daje nam pełną możliwość swobodnego rozpędzenia zestawu, to zasady eco drivingu w ciężarówce mówią, że powinniśmy szybko i energicznie się rozpędzić. W zasadzie im szybciej, tym lepiej. Kluczową kwestią jest skrócenie czasu, w którym ciągnik się rozpędza. Naszym celem powinno być możliwie najszybsze osiągnięcie prędkości autostradowej.

Ekologiczny transport – zamów już dzisiaj przewóz niskoemisyjnym ciągnikiem.

Nawyk 6 – unikaj jazdy na zderzaku

Choć w przeświadczeniu niektórych kierowców jazda w tzw. tunelu aerodynamicznym skutkuje zmniejszeniem spalania, to pomiary i badania dotyczące pojazdów ciężarowych tego nie potwierdzają. Jadąc bezpośrednio za inną ciężarówką nie poprawimy wyników spalania w zauważalnym stopniu. Wręcz przeciwnie, zużycie paliwa może wzrosnąć, a my dodatkowo narażamy się na mandat związany z niezachowaniem odpowiedniego odstępu pomiędzy pojazdami.

Dlaczego spalanie rośnie, gdy jesteśmy blisko poprzedzającego nas pojazdu? Ponieważ utrzymywanie zbyt małego odstępu uniemożliwia płynne prowadzenie pojazdu. Wynika to z faktu, że nie widzimy co jest przed ciężarówką, która jedzie przed nami. Zmusza nas to do szybkich, a co za tym idzie, bardziej zdecydowanych reakcji na zachowania kierowcy poprzedzającego nas pojazdu. Będziemy hamować intensywniej i bardziej zdecydowanie przyspieszać, a przede wszystkim te manewry będą o wiele częstsze niż w przypadku płynnej jazdy z zachowaniem właściwego odstępu oraz z użyciem tempomatu. Nie do przecenienia jest także większe bezpieczeństwo na drodze.

Nawyk 7 – orientuj się w sytuacji na drodze i w systemach własnej ciężarówki

Styl jazdy powinniśmy dostosować do sytuacji na drodze. Najważniejsza jest umiejętność perspektywicznego myślenia. Trzeba nauczyć się przewidywać manewry innych uczestników ruchu. Należy przyglądać się drodze i reagować zawczasu. Ważne jest również umiejętne korzystanie z nowoczesnych urządzeń, takich jak adaptacyjne tempomaty, które odpowiednio wykorzystane potrafią w dużym stopniu ograniczyć spalanie. Więcej o eco drivingu ciężarówką mówimy na kanale CplusE:

Powrót do wszystkich artykułów