Kierunek: Wielka Brytania – formalności po brexicie

Po wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wielu przewoźników zrezygnowało z tego kierunku. Zniechęciły ich m.in. dodatkowe formalności czy rezerwa kierowców, którzy nie chcieli tam jeździć. Jednak Zjednoczone Królestwo dysponuje na tyle dużym i atrakcyjnym rynkiem, że przewozy drogowe na Wyspy nie mogły się zatrzymać.

 

OMEGA Pilzno od wielu lat nieprzerwanie prowadzi transport na kierunku brytyjskim. Mamy również doświadczenie w przewozach do krajów innych spoza UE. Szczegóły oferty można znaleźć tutaj – kierunek Wielka Brytania.

Wielka Brytania po brexicie – formalności

Brexit mocno wpłynął na przebieg procesów transportowych na kierunku brytyjskim. Nowe procedury uderzyły szczególnie w przewoźników, którzy nie mieli doświadczenia w obsłudze krajów spoza Unii Europejskiej. W grę wchodzi wiele różnych formalności po brexicie, które wymagają przeszkolenia nie tylko pracowników biura czy agencji celnej (jeśli operator transportowy taką posiada), ale także kierowców. Niektórzy eksperci twierdzą, że nawet jedna trzecia przewoźników zrezygnowała z obsługiwania rynku brytyjskiego z uwagi na dodatkowe formalności.

 

Wielka Brytania i Unia Europejska podpisały umowę o handlu i współpracy, która ma chronić interesy krajów Unii i zapewnić uczciwą konkurencję w dziedzinach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. Umowa gwarantuje zerowe stawki celne i kontyngenty na wszystkie towary, które spełniają odpowiednie reguły pochodzenia. Dlatego firma eksportująca towar na Wyspy musi uzyskać od dostawców deklarację potwierdzającą pochodzenie jego produktów.

Formalności celne po brexicie

WAŻNE: Doświadczenie Agencji Celnej Omegi Pilzno pokazuje, że ok. 90% przewozów do Wielkiej Brytanii odbywa wyłącznie na tzw. dokumencie EX, czyli zostaje objętych tylko procedurą wywozu.

 

Niektórzy kontrahenci potrzebują dodatkowo dokumentu tranzytowego i najczęściej wybierany jest przy takiej opcji tranzyt w ramach WPT, czyli dokument T1. To jakie przygotować rodzaje systemowych dokumentów celnych tak naprawdę zależy od możliwości i potrzeb jakie ma importer towaru. Istotny jest też rodzaj towaru i jego status.

 

Trzeba tylko pamiętać, że obydwa dokumenty EX czy T1 powinny zostać wypełnione z tzw. danymi bezpieczeństwa. Mają stanowić awizację towarów na granicy UE. Ponadto odprawa importowa i analiza ryzyka po stronie brytyjskiej odbywa się jaszcze przed fizycznym przyjazdem towarów za pomocą granicznego systemu informatycznego. To w nim „spotykają się” dokumenty celne wygenerowane po obu stronach granicy. Takie zasady wymuszają na eksporterach czy firmach logistycznych oferowanie ciągłości swoich usług również z zabezpieczeniem odprawy importowej w Wielkiej Brytanii. Więcej na ten temat możecie dowiedzieć się oglądając jeden z odcinków kanału Na palecie.

 

Wymiana handlowa z Wielką Brytanią po brexicie

Choć handel z Anglią, Szkocją, Walią oraz Irlandią Północną po brexicie bardzo się zmienił, to pozostaje wciąż ważnym elementem gospodarek krajów Unii Europejskiej. Szczególnie dobre wskaźniki odnotowuje wymiana handlowa Polski z „wyspiarzami”.

Wielka brytania po brexicie

Nawet w obliczu brexitu export z Polski na Wyspy Brytyjskie osiągał stałe wzrosty. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że choć w 2021 roku Wielka Brytania spadła na 4 miejsce pod względem eksportu z naszego kraju, to jego wartość i tak rosła. W 2022 roku przekroczyła 78 mld złotych, a w samym styczniu 2023 roku polskie firmy wyeksportowały na Wyspy towary o wartości niemal 7 mld złotych. Wywnioskować można zatem, że choć WB stała się dla Polski krajem trzecim, to pozostała atrakcyjnym kierunkiem wymiany handlowej. Pomimo dodatkowych formalności, z którymi zmaga się obecnie transport na tym kierunku.

Wielka Brytania po brexicie - eksport Wielka Brytania po brexicie 2022

Powrót do wszystkich artykułów