Transport i składowanie dla branży automotive: logistyka opon

Opony na co dzień wystawiane są na całą paletę niekorzystnych warunków atmosferycznych. Deszcz, błoto i śnieg nie stanowią dla nich problemu. Jednak zanim trafią na koła samochodu, operator logistyczny musi zapewnić im „komfort”, spełniając liczne wymagania co do ich składowania i transportu. Logistyka opon jest ciekawsza niż myślisz!

 

Branża automotive wymaga od operatora logistycznego precyzji oraz dużego poszanowania dla wskaźników KPI. Dostawy dokładnie na czas oraz szczegółowe zalecenia w kwestii parametrów składowania tego typu towaru, mogą stanowić wyzwanie. Opony nie są w tu wyjątkiem. Zarówno sposób ich magazynowania, jak i zalecenia odnośnie do transportu, w dużej mierze zależą od preferencji klienta. Są jednak pewne stałe punkty, o których warto napisać szerzej.

 

Z tego artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie wymogi wobec składowania opon operator logistyczny powinien wziąć pod uwagę?
  • Jaką metodę organizacji przestrzeni magazynowej najczęściej stosuje się w przypadku opon?
  • Jakie warunki powinien spełniać środek transportu służący do przewozu opon?

 

Możesz też obejrzeć odcinek Na palecie o logistyce opon!

Logistyka opon – magazynowanie

Jak składować opony? Opony składuje się w specjalnych koszach, ułożonych zwykle bezpośrednio na posadzce. Takie skrzynie dają możliwość piętrowania, co poprawia wydajność wykorzystania przestrzeni ładunkowej. Opony w koszu ułożone mogą być na różne sposoby. Towar przeznaczony na pierwszy montaż bezpośrednio na nowe samochody w fabryce najczęściej układa się pionowo, natomiast opony mające trafić do dystrybutorów czy sklepów zwykle ułożone są w tzw. jodełkę. Ten drugi sposób pozwala lepiej wykorzystać miejsce w koszu, ale także w środku transportu.

 

Logistyka opon – magazynowanie dla branży automotive.

przechowywanie opon

Opony w skrzyniach

Każda skrzynia zawiera jeden rodzaj opony (ten sam indeks). Każdy odbiór dostawy opon wiąże się z koniecznością dokładnego policzenia towaru oraz zweryfikowania tzw. numeru DOT (ang. Department Of Transport), który informuje o dacie produkcji. Numer do 4022 oznacza, że oponę wyprodukowano 40 tygodnia 2022 roku. Data produkcji jest niezwykle ważna, bo opony bardzo często składuje się korzystając z metody FEFO (First EXPIRED, first OUT), stosowanej również np. przy w logistyce produktów spożywczych. Towar należy układać tak, by można go było selektywnie podejmować, bo pierwszeństwo mają zawsze najstarsze opony.

 

jak przechowywać opony

CIEKAWOSTKA: Każda opona ma specjalną etykietę, która zawiera nawę producenta i specyfikację produktu. Te naklejki drukuje się i przykleja już w magazynie, a nie na produkcji, jak można by sądzić.

 

Składowanie pod dachem bez promieniowania UV

Przy przechowywaniu opon należy pamiętać o dokładnym odseparowaniu ich czynników takich jak wilgoć czy promieniowanie UV. Promienie słoneczne mogą odbarwić gumę, więc pod tym względem zagrożeniem dla jakości opon są nawet świetliki dachowe. Dobrą praktyką jest zatem unikanie składowania opon w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Opony w koszach wydzielają dość specyficzny zapach, więc w magazynie nie można składować ich z innymi towarami.

Logistyka opon – transport dokładnie na czas!

Choć przechowywanie opon przebiega w koszach, to do transportu towar zwykle się z nich wyjmuje. Skrzynie zabierają cenne miejsce w przestrzeni ładunkowej pojazdów ciężarowych. Transport luzem pozwala na przewiezienie większej liczby opon, wiąże się jednak z koniecznością ręcznego załadunku, który może trwać nawet do 4 godzin.

 

PRZYKŁAD: Do standardowej naczepy wchodzi 10 koszy, które mieszczą średnio 900 opon. Jeśli w tym samym pojeździe zdecydujemy się przewieźć opony luzem, to pomieścimy w niej 1250 sztuk. Różnica jest zatem znacząca.

opony przechowywanie

Wymogi wobec środków transportu

Środek transportu musi być odpowiednio przystosowany do przewozu opon luzem. Wymagane są wzmocnione boki naczepy lub przyczepy oraz zwiększona liczba desek. Przestrzenie pomiędzy deskami nie mogą przekraczać ok. 35 centymetrów. Chodzi o to, by opony nie napierały na nieosłoniętą plandekę. Mogłoby to spowodować wybrzuszenia na plandece, co przede wszystkim stwarza zagrożenie w ruchu drogowym, ale także jest niezgodne z przepisami. Ważna jest również czystość przestrzeni ładunkowej. Opony transportowane na pierwszy montaż nie mogą posiadać żadnych widocznych zabrudzeń.

Dostawy just-in-time

Transport i logistyka opon bezpośrednio do fabryk powinna odbywać się dokładnie na czas. Fabryki samochodów mają precyzyjnie określone plany produkcyjne, a przy tym często nie składują większości komponentów, które trafiają bezpośrednio na linię produkcyjną w zasadzie prosto z naczepy. Z uwagi na to opóźnienia w obszarze transportu mogłyby się wiązać ze spowolnieniem, a nawet z zatrzymaniem produkcji. Wymaga to precyzyjnego podejścia w planowaniu dostaw, ale także wysokiej jakości usług transportowych.

Powrót do wszystkich artykułów