Wymienna zabudowa BDF – przepis na skrócenie operacji przeładunkowych
16.06.2023Przewagą wymiennej zabudowy nad standardowymi pojazdami jest możliwość odłączenia przestrzeni ładunkowej od ramy naczepy. Natomiast od kontenerów odróżnia je fakt, że aby skrzynię BDF-a ustawić pod magazynem nie potrzebne są suwnice czy inne środki techniczne. Wystarczy kierowca. Czy to komplet cech pozwalający na przyspieszenie przeładunków?
Co to jest BDF?
BDF-y, znane również jako wymienna zabudowa lub zabudowa BDF, to bardzo uniwersalne rozwiązanie transportowe, które dzięki swoim niezwykłym cechom, może ułatwiać optymalizację przewozów oraz procesów logistyki magazynowej. Wymienne skrzynie tworzy się z wykorzystaniem zabudowy kurtynowej, furgonowej czy chłodniczej z agregatem, więc ich zastosowanie przy transporcie najróżniejszych towarów jest bardzo szerokie.
Bezpośrednie, praktyczne implikacje modułowej konstrukcji wynikają z jej unikalnych właściwości. Kluczowe jest tu zapewnienie możliwości odłączenia samej części ładunkowej, bez ograniczania zdolności transportowych zarówno pojazdu jak i kierowcy. To przynosi korzyści zarówno dla przewoźnika, jak i dla operatora magazynu, centrum dystrybucyjnego czy fabryki. BDF-y dają przewagę „optymalizacyjną” nad klasycznymi naczepami kurtynowymi czy tandemami. Transport BDF pozwala na elastyczne podejście zarówno do przeładunków, jak i do samej przestrzeni ładunkowej obiektu logistycznego.
Załadunek pojazdu niezależny od pracy przewoźnika
Zabudowy BDF uniezależniają przewoźnika od operacji przeładunkowych w magazynach czy fabrykach. Pozostawione pod obiektem logistycznym wymienne nadwozie może być swobodnie załadowywane, jednocześnie nie blokując czasu pracy kierowcy, który nie musi czekać, aż jego naczepa zostanie wypełniona towarem. Może skupić się na innych przewozach.
System BDF sprawdza się bardzo dobrze w przypadku towarów, których załadunek jest czasochłonny i musi być wykonany ręcznie. Przykładem mogą być opony samochodowe. Wypełnienie nimi przestrzeni ładunkowej pojazdu ciężarowego może zająć nawet kilka godzin. Kierowca, który przyjeżdża po opony standardową naczepą kurtynową, jest zmuszony spędzić ten czas na oczekiwaniu. Czasu, który spędzi pod magazynem, nie będzie już mógł wykorzystać do jazdy. Na tym poziomie długotrwały załadunek wydłuża czas przewozów.
Transport BDF – zapytaj w Omedze Pilzno.
Natomiast z wykorzystaniem wymiennych naczep BDF kierowca odbiera załadowane już skrzynie, a zostawia puste, do ponownego załadowania. To znacząco przyspiesza wszystkie procesy. Pracownicy magazynu nie muszą pracować pod presją, a i tak nie blokują kierowcy i przewoźnika. Warto dodać, że zostawienie pustej i odebranie wypełnionej zabudowy BDF wprawnemu kierowcy zajmuje 10-15 minut. W porównaniu do wielogodzinnego oczekiwania na załadunek to wręcz ekspresowa usługa.
Stock magazynowy na wymiennej zabudowie
Jednym z kluczowych czynników sukcesu w przemyśle produkcyjnym i transportowym jest efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową. Jak jednak zoptymalizować pracę magazynu, gdy przestrzeń jest ograniczona, a procesy załadunku są długotrwałe? Odpowiedzią na te pytania może być zastosowanie wymiennych nadwozi BDF jako dodatkowej przestrzeni magazynowej.
Wymienne nadwozia w krótkim terminie mogą służyć jako dodatkowa przestrzeń np. dla gotowych wyrobów, które trafiają do nich prosto z linii produkcyjnej. Jest to szczególnie korzystne dla fabryk, które dysponują ograniczoną powierzchnią magazynową lub pragną zoptymalizować wykorzystanie istniejącej przestrzeni. Przy załadunku wymiennej zabudowy nie musi uczestniczyć kierowca, co pozwala fabryce wypełniać ją towarami przez dowolną ilość czasu, bez presji ze strony przewoźnika.
Praktyczne zastosowanie tego rozwiązania można zaobserwować w branży meblarskiej. Pod fabryki podstawiane są dedykowane skrzynie BDF, do których asortyment trafia prosto z produkcji. Stock magazynowy zlokalizowany jest na ustawionej na podporach zabudowie, a jej przestrzeń ładunkowa pracownicy magazynu wypełniają stopniowo.
Gdy naczepa BDF jest już pełna, przewoźnik podejmuje ją i podstawia kolejną pustą zabudowę. Ten cykliczny proces przynosi korzyści zarówno dla fabryki, jak i przewoźnika. Więcej na temat optymalizacji procesów magazynowych i transportowych z wykorzystaniem zabudowy BDF można dowiedzieć się z odcinka Na palecie: