Logistyka paneli fotowoltaicznych

Polska staje się jednym z europejskich liderów technologii fotowoltaicznej. Coraz więcej gospodarstw domowych i przedsiębiorstw przestawia się na produkcję prądu z wykorzystaniem paneli fotowoltaicznych, co generuje również związane z tym potrzeby transportowe i logistyczne. Jak branża TSL odpowiada na to zapotrzebowanie i jak wygląda logistyka paneli fotowoltaicznych?

Dlaczego logistyka paneli fotowoltaicznych jest ważna?

Z XI edycji raportu „Rynek fotowoltaiki w Polsce” wynika, że do końca 2022 roku moc zainstalowana w naszym kraju uplasowała się na poziomie 12,4 GW, podczas gdy rok wcześniej było to 7,7 GW. To oznacza wzrost aż o 61%. Te wartości są imponujące również dlatego, że na początku pierwszego kwartału 2023 roku Polska przekroczyła już moc 13 GW. Wzrost ten jest napędzany świadomością ekologiczną, korzyściami ekonomicznymi oraz wsparciem rządowym. Jednocześnie rośnie również znaczenie efektywnej logistyki i transportu, które są kluczem do dalszego rozwoju tej branży.

 

OMEGA Pilzno prowadzi przewozy na potrzeby firmy AVIA Solar z Sędziszowa Małopolskiego, która jest producentem modułów fotowoltaicznych o najbardziej popularnych mocach, od 350 do 450 Wp. Więcej na temat naszej współpracy dowiecie się z odcinka Na palecie:
 

Logistyczne wyzwania związane z transportem modułów PV

Moduły fotowoltaiczne to dość złożone urządzenia wykorzystujące w swojej konstrukcji zaawansowane technologicznie komponenty. Polskie firmy produkujące panele muszą liczyć się z koniecznością sprowadzania półproduktów w zasadzie z całego świata.

 

Logistyka paneli fotowoltaicznych

 

Do produkcji używane są materiały takie jak szkło, krzemowe ogniwa czy specjalistyczna folia. Część elementów importuje się z krajów europejskich takich jak Niemcy, Włochy, Czechy, Finlandia czy Turcja. Komponenty mogą jednak pochodzić również z miejsc bardziej odległych, takich jak USA, Chiny, Tajwan, Wietnam czy Indie. Ze względu na globalny zakres łańcucha dostaw, kluczową rolę odgrywa transport morski.

 

Bufor magazynowy komponentów i gotowych produktów

Ze względu na potencjalne nieprzewidziane opóźnienia w transporcie morskim oraz duże zapotrzebowanie na moduły w naszym kraju, firmy branży fotowoltaicznej zwykle decydują się na zamawianie gotowych paneli oraz komponentów do ich produkcji z dużym wyprzedzeniem. Aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi zakłóceniami w dostawach, producenci i importerzy paneli tworzą bezpieczny bufor towarów i komponentów w magazynach.

Transport paneli fotowoltaicznych

Przeładunek paneli fotowoltaicznych w magazynie Omegi Pilzno w Gdańsku.

Składowanie i transport paneli fotowoltaicznych

Na podkreślenie zasługuje fakt, że panele słoneczne są dość delikatnym ładunkiem. Moduły są narażone na uszkodzenia mechaniczne oraz wpływ warunków atmosferycznych. Ich przewóz wymaga szczególnej ostrożności. Równie ważne jest odpowiednie przechowywanie tych paneli w magazynie.

 

Podobnie wrażliwe na nieostrożny handling są komponenty wykorzystywane do ich produkcji. Ogniwa wykonane ze szkła są bardzo kruche, a folia wykorzystywana przy procesie laminacji musi być zapakowana hermetycznie. Jakiekolwiek uszkodzenie opakowania może skutkować spadkiem jakości końcowego produktu. Dlatego cały proces logistyczny musi spełniać najwyższe standardy.

 

Transport modułów UV

 

Kluczowym aspektem jest odpowiednie pakowanie gotowych paneli. Używa się do tego specjalnych palet o rozmiarze dostosowanym do wymiaru modułów. Panele mają różne grubości oraz wysokość, co trzeba uwzględnić podczas pakowania i załadunku. Każdy panel dodatkowo zabezpiecza się specjalnymi narożnikami i pakuje w karton. Na koniec całość owija się folią.

 

Chociaż panele są kruche i delikatne, odpowiednie pakowanie pozwala na składowanie ich w stosach. Jednakże, ze względów bezpieczeństwa, można ułożyć maksymalnie dwie palety jedna na drugiej.

 

Logistyka dla branży fotowoltaicznej

Cross-docking – szybki przeładunek z kontenera do naczepy

Biorąc pod uwagę ogromne zapotrzebowanie na produkty branży fotowoltaicznej, logistyka paneli fotowoltaicznych musi być nie tylko precyzyjna i bezpieczna, ale również możliwie szybka. Nawet, jeśli chodzi o transport ładunków drogą morską. Choć na armatorów i czasy rejsów statków kontenerowych wpływ jest znikomy, to można optymalizować czas dotarcia ładunku już po przypłynięciu do portu docelowego. Jednym ze sposobów jest przeładunek towaru z kontenera do naczepy w formie cross-dockingu.

 

Cross-docking to strategia zarządzania łańcuchem dostaw, która polega na minimalizacji czasu przechowywania towarów w magazynie poprzez ich szybki przeładunek. W praktyce oznacza to, że dostarczone do magazynu produkty nie są składowane. W efekcie niemal natychmiast trafiają do innego środka transportu, którym kontynuowany jest proces transportowy.

Powrót do wszystkich artykułów