Logistyka sieci handlowych – 5 najciekawszych cech

Sieci handlowe muszą dbać o zadowolenie swoich klientów. Zależy ono od mnóstwa czynników, wśród których króluje oczywiście cena produktów. Warto jednak zauważyć, że równie ważna jest ich dostępność. A w tym obszarze kluczem jest właściwie zaplanowana i zrealizowana logistyka dystrybucji. W tym artykule przedstawiamy 5 najciekawszych cech logistyki sieci handlowych.

 

Jako klienci sklepów chcemy mieć stały dostęp do ulubionych towarów, które powinny być dla nas na wyciągnięcie ręki. Dlatego sklepy powinny być blisko nas (po drodze z pracy do domu). Muszą również dysponować stałym asortymentem, do którego przywykliśmy. Jeśli klient sklepu nie znajdzie na półce towaru, po który przyszedł, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że następnym razem pójdzie na zakupy do konkurencji. Liczy się bowiem nie tylko cena, ale także samo doświadczenie kupowania, szczególnie jeśli chodzi o produkty pierwszej potrzeby, po które klienci sięgają każdego dnia.

 

Proces dystrybucji w logistyce sieci handlowych

Jednym z czynników wpływających na dostępność produktów na półkach sklepowych jest logistyka. Rozumiana jako suma procesów transportowych oraz magazynowych, które łączą producenta z klientem końcowym ma również niebagatelny wpływ na jego zadowolenie. Wymagania tej branży mają niebagatelny wpływ na sposób prowadzenia przewozów oraz operacje magazynowe. Jakie cechy ma zatem logistyka sieci handlowych?

 

Logistyka dla sieci handlowych – kompleksowa oferta OMEGA Pilzno.

5 cech logistyki sieci handlowych

Cecha 1 – współpraca z centrami dystrybucji

Dostawy tysięcy różnych rodzajów produktów, pochodzących od rozmaitych wytwórców, do tysięcy placówek danej sieci handlowej, wymagają specjalnego podejścia w obszarze logistyki. Potrzebne jest miejsce, w którym te wszystkie towary będą mogły zostać dostarczone, przepakowane i przygotowane do dystrybucji bezpośrednio do sklepów. Tę rolę odgrywają centra dystrybucji.

 

Ich najważniejszym zadaniem jest właśnie przyjmowanie towarów z wielu różnych źródeł, sortowanie ich według zaleceń klientów i wysyłanie w dalszą drogę. Łączą one producentów oraz tradycyjne magazyny z poszczególnymi placówkami sieci handlowej.

 

CIEKAWOSTKA: w dystrybucji do sieci handlowych najbardziej liczy się skrócenie czasu dostawy produktów na ostatniej mili. Dlatego w ramach funkcjonowania centrów dystrybucyjnych bardzo rzadko dochodzi do składowania towaru. Zwykle magazynowanie w tym przypadku sprowadza się do krótkotrwałego oczekiwania w polu odkładczym.

 

Centrum dystrybucyjne w logistyce dla sieci handlowych

Cecha 2 – złożony proces dystrybucji

Droga towaru od producenta do klienta końcowego w scenariuszu uwzględniającym centrum dystrybucji jest nieco inna niż w tradycyjnym modelu. Wyjaśnijmy to na przykładzie soków owocowych.

 

Etap 1 – producent

Wytwórca produkuje sok, pakuje go i paletyzuje. Operator logistyczny odbiera ładunek i zawozi do miejsca składowania w tradycyjnym magazynie.

 

Etap 2 – składowanie w tradycyjnym magazynie

Tutaj pracownicy wypakowują ładunek, który może trafić od razu do miejsca składowania, gdzie będzie oczekiwał na etap dystrybucji. Na tym etapie możliwe jest jednak również poddanie towaru kompletacji. Może ona polegać choćby na tworzeniu palet zawierających różne smaki soków od jednego wytwórcy. Inną opcją jest dodawanie gratisów albo broszur.

 

Etap 3 – centrum dystrybucji

W określonym przez klienta terminie operator logistyczny wysyła towar z tradycyjnego magazynu do centrum dystrybucyjnego. Tam po rozładunku z ciężarówek towar może na krótko trafić do miejsca odkładczego. Stąd zostanie podjęty do transportu i wysłany do poszczególnych sklepów danej sieci, które funkcjonują w danym regionie.

 

Jednak centra dystrybucji często poddają towar dodatkowej kompletacji, która w przypadku soków może polegać na tworzeniu palet z mixem różnych produktów od różnych producentów, które stworzą palety z mieszanym asortymentem.

 

Dzięki hubom logistycznym sieć handlowa ma potrzeby koordynowania transportu różnych towarów, znajdujących się w wielu magazynach do każdego ze swoich sklepów, bo wszystkie najpierw trafiają do centrum. To znacznie przyspiesza procesy.

 

Cecha 3 – transport dokładnie na czas

Centra dystrybucji obsługujące sieci handlowe mają bardzo wysokie wymagania co do jakości oraz precyzji usług. Podmioty uczestniczące w łańcuchy dostaw muszą im sprostać. Dotyczy to zarówno przewoźników, jak i operatorów logistycznych. Najlepszym przykładem jest restrykcyjne podejście do dostaw just-in-time.

 

Każda dostawa musi dojechać pod określony dok przy centrum dystrybucyjnym na wskazaną godzinę. Wynika to choćby z faktu, że liczba dostaw do konkretnego centrum dystrybucyjnego jest ograniczona. Stąd każde opóźnienie może pozbawić przewoźnika miejsca w kolejce. Czas oczekiwania na nowy slot oscyluje od paru godzin do nawet kilku dni. Wiąże się z całą serią katastrof, bo tracą na tym wszyscy.

 

Cechy logistyki dla sieci handlowych

Przewoźnik traci zaufanie obsługiwanego przez siebie producenta oraz naraża się na koszty związane z oczekiwaniem.

 

Producent nie dostarcza swoich towarów, które w efekcie nie trafią na sklepową półkę i nie zostaną sprzedane. Do tego może grozić mu kara, którą sieć handlowa nałoży za niedostarczenie umówionej partii towarów na czas. Natomiast sieć handlowa nie mając tych produktów, nie będzie mogła zaoferować ich klientom swoich sklepów. Więc w finale klienci końcowi też będą niezadowoleni, bo nie znajdą tego, po co przyszli.

Cecha 4 – precyzja usług magazynowych

Wysokie wymagania wobec jakości usług dotyczą też precyzji przygotowywania zamówień do centrum dystrybucyjnego. Większość sieci nie respektuje pomyłek w kompletowaniu towaru przez magazyny zewnętrzne. Jeśli w zamówieniu opisanych jest 20 palet soku pomarańczowego, a magazyn pomyli i jedna z załadowanych palet będzie z sokiem jabłkowym, to konsekwencją może być odesłanie kierowcy z kwitkiem.

 

Logistyka dla sieci handlowych

Gdy dane z zamówienia nie zgadzają się z zawartością przestrzeni ładunkowej, to najprawdopodobniej centrum dystrybucyjne oznaczy je jako zrealizowane niepoprawne i nie rozładuje naczepy. Kierowca zostanie odesłany z powrotem do magazynu z pełną naczepą, a towar nie trafi tam, gdzie powinien. Stąd istotna jest wysoka jakość usług magazynowych, skupiona na poprawnej realizacji zleceń.

Cecha 5 – promocje wymagają elastyczności operatora

Sieci handlowe prowadzą szeroko zakrojone akcje promocyjne. Wiążą się one ze wzmożonym zapotrzebowaniem na dostawy określonych towarów, które objęte są obniżką cen. Od operatorów logistycznych, takich jak Omega Pilzno, wymaga to dużej elastyczności w obszarze alokacji zasobów i siły roboczej. Może okazać się bowiem, że w związku z promocją, na przestrzeni kilku dni, trzeba będzie wysłać kilkukrotnie więcej ciężarówek z określonym rodzajem towaru.

 

Ważna jest tu wspomniana już elastyczność, ale także skuteczność, bo towary bezwzględnie muszą dotrzeć do każdego sklepu. Sieci handlowe informują o swoich promocjach w gazetkach, w telewizji, w radiu i w internecie. Jeśli klient końcowy – zachęcony reklamami – pójdzie do sklepu po określony towar w niższej cenie i go nie znajdzie, to najprawdopodobniej będzie się czuł rozczarowany.

Powrót do wszystkich artykułów